Shadow Gallery - Room V

Room V

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:75:36
Antal numre:14

Jeg har aldrig været den store fan af progressiv metal, og dog faldt jeg pladask for Shadow Gallery's fjerde album, "Legacy" fra 2001. Siden har jeg fået anskaffet mig deres tredje "Tyranny" fra 1998 som er mindst lige så genial. Hvorfor kan jeg bedre lide dem end f.eks. Rush og Dream Theather? - spørg mig ikke da, Shadow Gallery har enormt meget til fælles med disse bands, jeg synes bare de er bedre til at skrive fængende melodier. Deres sangskrivning er mere kompleks og symfonisk, ellers vil jeg mene, at Shadow Gallery er et fin mix af Dream Theather, Rush og Savatage. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at disse fem musikere fra Shadow Gallery er nogle af de dygtigste inden for genren; de har leveret sange til Ayreon, James LaBrie og lavet en rock opera omkring Leonardo Da Vinci. De har lavet fem plader på 13 år, så de udgiver ikke plader kun for at gøre det, men gør det kun når de virkelig har noget godt at tilbyde. "Room V", deres sprit nye udspil, er nok mere svær tilgængelig end den førnævnte "Legacy", væk er de 20 og 30 minutters sange. Til gengæld er der 14 numre fordelt på 75:36 min. Delt op i Act 3 og Act 4, simpelthen fordi tekstmæssigt er det en fortsættelse af deres "Tyranny" epos som havde en Act 1 og Act 2. På pladen er der flotte ballade toner der veksler mellem kæmpe progressive dele. Mens "The Archer Of Ben Salem" er en heftig omgang knudret hård progressiv guitar metal med klassiske metal elementer, så er der med "Comfort Me" og "Vow" slået de stille toner an, og man oplever et orgie af melankoli og skønhed, måske mangler der på pladen et overnummer som "First Light" fra "Legacy". Men alligevel har de igen skabt et lille mesterværk, så jeg håber de snart får deres vejfortjente succes, fordi selv om de har inspiration i de førnævnte bands, så er de deres helt egen. Så folk der lige som mig ikke er så meget for al den progressive metal, burde prøve at lytte til denne lækkerbidsken af et band.