Sebastian Bach - Give 'Em Hell

Give 'Em Hell

Genre:Hard rock

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Sebastian Bach er klar med albummet Give 'Em Hell, der næppe får helvede til at bryde løs, men er satans groovy… Get ready for Rock N'Roll!

Introduktion

Jeg husker tydeligt plakaten på væggen i mit værelse i slutningen af 80'erne: Den blonde, solbrune Sebastian Bach i bar overkrop, med "Youth Gone Wild" tatoveringen på den ene arm… Det var dengang han agerede frontman - og pigehjerteknuser - i det legendariske Hard Rock band, Skid Row. Hos de fleste af os, vil dét, bare at læse titlen "18 and Life" lige nu, udløse at den sørgelige musikvideo, til balladen fra 1989, begynder at køre i hukommelsen: Skid Row - og ikke mindst Sebastian Bach – skabte magi dengang! I 1997 forlod Sebastian Bach bandet og gik solo. Med sig har han gennem årene haft flere dygtige musikere, som f.eks. bassist Steve DiGiorgio (Testament, Obituary, Death) og nuværende trommeslager Bobby Jarzombek (Fates Warning, Halford, Iced Earth) og bassist Duff McKagan (Guns N'Roses). Stilen er lige ud ad landevejen Hard Rock/Heavy Metal.

Gennemgang

Give 'Em Hell er tredje studiealbum fra Sebastian Bach, og udkommer den 22.04. via Frontier Records. Albummet består af 12 groovy hardrock numre, der strækker sig over 50 minutter. Allerede første nummer, "Hell Inside My Head", har et totalt catchy omkvæd, og nummeret er i det hele taget ekstremt iørefaldende. Der er selvfølgelig Sebastian Bach's vokal, der lyder præcist som den altid har gjort – lækker, sprød og indimellem oppe for at "screame" i de høje toner. Men så er der også instrumenterne, der leverer lækker, catchy rock, lige ud ad landevejen og pretty groovy. Det er altså i orden! Bassen har en ret god fylde og guitaren hvæser derudad i små sprøde soloer og riffs. Jeg synes, at det lige netop er, når man hører bassen drible lækkert derudad og guitaren have en så sprød og kradsende lyd, at man også bemærker hvor god en produktion der er på albummet – Hvilket nok ikke kommer som en overraskelse, når man tænker på at det er garvede musikere, med en del i bagagen, vi har med at gøre. Guitaristen, Devin Bronson, er dog ganske ukendt, og har ikke en fortid i andre kendte bands – men dermed ikke sagt at han ikke lever op til kvaliteten på sine bandkollegaer! Der er - ud over trommer, bas og guitar - også klaver og mundharmonika at finde på albummet, bl.a. på nummeret "Rock N Roll Is A Vicious Game", der er en total "tilbagelænet" rock ballade, hvor det kører derudad, især på mundharmonikaen, og stemningen virkelig er afslappet. Jeg synes faktisk, at Give 'Em Hell er et rigtig godt album – De fleste numre har et lækkert omkvæd, og hægter sig fast på den ene eller anden måde. Et af mine favoritnumre, er "Temptation", som i også får mulighed for at høre nedenfor. Jeg tror hurtigt, at vi kan blive enige om, at det svinger, der er et lækkert omkvæd og de dér ord "catchy" og "groovy", som jeg har nævnt flere gange i min anmeldelse, giver ganske god mening?! MEN selvom der er en hot babe i musikvideoen nedenfor, så anbefaler jeg helt klart, at man tager et lyt til nummeret uden at kigge med på skærmen, og lige skruer op…

Konklusion

Jeg har ikke rigtig fulgt med i, hvad Sebastian Bach har haft gang i, siden han var frontfigur i bandet Skid Row i slut 80'erne/start 90'erne, men Give 'Em Hell har helt klart fået ham hentet frem i lyset igen, i mit univers. Det har intet med hans bare overkrop at gøre – Det er simpelthen fordi han, sammen med sit band, disker op med et lækkert album! Der er ikke ligefrem metal over albummet… Men det er spot on hård rock, der svinger super godt og bl.a. byder på kradsende guitar soloer, lækker dyb bas, catchy melodi og omkvæd, man ret hurtigt er med på. Ikke tosset!

Trackliste: 01 – Hell Inside My Head 02 - Harmony 03 – All My Friends Are Dead 04 - Temptation 05 – Push Away 06 - Dominator 07 – Had Enough 08 – Gun To A Knife Fight 09 – Rock N Roll Is A Vicious Game 10 – Taking Back Tomorrow 11 - Disengaged 12 – Forget You

Her kan du se videoen og tage et lyt til nummeret Temptation, der slet ikke er så tosset: