Project Sapiens - Here We Are

Type:EP
Genrer:Prog metal, Hard rock
Antal numre:5

Et band med et budskab

Københavnske Poul Jakobsen og Mads Rahbæk slog i 2017 pjalterne sammen og dannede Project Sapiens. Mens Jakobsen hovedsageligt står for instrumenter og tekster, leverer Rahbæk vokaler, og det er der – indtil nu – kommet en enkelt ep ud af. Pladen hedder Here We Are, indeholder fem sange fordelt over 26 minutter og kredser om dybe temaer såsom menneskets historie, væsen og udvikling. Dét må være prog!

Menneske og metal

Ja, Project Sapiens er uden tvivl progressiv metal – men ikke af den supertekniske og selvsmagende slags. Bandet eksperimenterer med sangstrukturer og store tekster, men bygger i høj grad også på svedige guitarriffs, høj energi og gode melodier. Here We Are drager med andre ord en masse inspiration fra hard rock-genren.

Fra første skæring, den gedigne ”Here We Are”, står det klart, at vokalen er et bærende element i Project Sapiens. Den rene vokal fungerer fint uden at være prangende, men den råbende vil måske skræmme nogle lyttere væk. Ved første gennemlytning kan Rahbæks råb virke en anelse forceret, men lidt efter lidt – jo dybere man kommer ned i bandets univers – falder det hele i hak. Vokalen er rå og autentisk, fuld af nerve og klæder bandets samlede udtryk. Det eneste minus i duoens arrangement er trommerne, der aldrig rigtig får nogen forløsning. De gør, hvad de skal, men mangler den dybde og dynamik, som resten af instrumenterne har. Nuvel.

”My Prison Cell” har fået en del afspilninger på diverse streamingtjenester – og det er ganske forståeligt. Nummeret er strikket godt sammen – med en dramatisk stemning, et langsomt tempo og et gennemgående guitartema – og Rahbæks vokal udnyttes rigtig godt: Der både hviskes, synges og råbes. Dejlig variation. Med ”Keepers of the Realm” får vi også et stemningsmættet og helstøbt nummer. Klangfulde guitarer og en silkeblød vokal indleder sangen, hvorefter der stille og roligt bygges op til et klimaks med mere energi. Nummeret indeholder ep’ens bedste vokalpræstation – måske lige bortset fra de korstemmer, der halvvejs gennem skæringen synger med og fuldstændig forstyrrer stemningen. Koret har her en utilsigtet komisk effekt, og det er en skam. Kan man glemme midtersektionen, får man dog en smuk skæring.

Desværre halter hard rockerne ”Uprising” og ”Anger” en smule mere. Begge numre har fin energi og god stemning, men de er alt for anonyme. Der er ingen særlige kendetegn eller voldsomt interessante passager. ”Anger” har dog en fin afslutning; den pondus mangler bare i resten af nummeret.

Project Sapiens er klart stærkest, når de forlader hard rocken og giver proggen plads. Bandet kan sagtens bære de eksperimenterende sangstrukturer, skæve indslag og alternative arrangementer – der skal bare være flere af dem! ”Here We Are”, ”My Prison Cell” og ”Keepers of the Realm” står som klare højdepunkter på denne ep og viser, at bandet har masser af potentiale. Er du til prog, bør du tjekke bandet ud – de lover desuden ny musik allerede i år.

1. Here We Are
  2. Uprising
  3. My Prison Cell