Pensées Nocturnes - Grotesque

Grotesque

Genre:Black metal

Franske Pensees Nocturnes 2. udspil "Grotesque" er et monster af en udgivelse, jeg vender om lidt tilbage til hvorfor. Pensees Nocturnes er et eenmandsprojekt, hvor alt det kompositoriske og instrumenteringen er franskmanden Vaehrons værk. Alene det er en fuldstændig vanvittig præstation. Stilen er black metal i en total sindsforvirret avangardistisk form. Det er soundtracket til dit mest groteske mareridt. Det er lyden af alle de klammeste gamle sindsygehospitaler i et tåget Paris i 1700 tallet, blandet med demente cirkuslyde, pestbefængte ludere, rotter og afrevne lemmer der er syet på forkerte steder, get the picture? Orkestreringen er forvrængede guitar, rodede trommer og masser af klassiske instrumenter og lydeffekter, og i baggrunden en nedmikset råbende, sukkende stønnende, monoton mumlende vokal. Den klassiske inspiration er selvfølgelig mest tydelig på nummeret "Thokk" der indledes med Griegs "Åses Død" som bliver fortolket og bygget videre på. Farligt, det er et af mine favorit klassiske stykker, men hold da kæft hvor er det genialt. "Grotesque" er en af de mest ekstreme skiver jeg nogensinde har hørt, det er fuldstændig vanvittigt, og på den måde også fuldstændig fedt. Det er ikke let tilgængeligt det her, men giv ikke op, det lønner sig at holde fast, hvis du tør bevæge dig ned af den vej Pensees Nocturnes har stukket ud. Coveret er i en liga for sig, ultra fedt, og ser man på coveret beskriver det stemningen på pladen perfekt. Absolut anbefalelsesværdig for fans af black metal af den ekstremeste slags, alle andre vil nok stå af immédiatement.