Opeth - Heritage

Heritage

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Prog rock, Prog metal
Spilletid:57:04

Brugervurdering: 7/10 baseret på 7 stemmer.

Man kan sætte pris på mange ting her i livet! Nogen sætter pris på tobak, øl og hygge. Andre er det en gang Metal med indtagelse af Blå Thor. Selv er jeg glad for når en cd udkommer; jeg kan sætte mig tilbage og vurdere de tracks, som summer ud af min B&W højttaler. I denne omgang er det Opeth der basker løs. Det er svært! Da Opeth er ret svær musik, skal det også lyttes til. Men Opeth er et snydeband af højeste karakter. De tager én ved næsen og griner imens de peger på en. Heritage betyder arv, og det giver mening. Hele Cden er nemlig bygget op omkring Mikael Åkerfeldts kærlighed for 70er prog rockens bands. Så hvis man tror man skal høre døds metal med en melodi, kan man godt vende snuden væk, for det er ikke det vi skal høre! Åkerfeldts inspiration stikker dybt i hans LP plade samling er gamle Prog Rock bands fra 70erne. Her kan nævnes Camel, Jethro Tull, King Crimson, Deep Purple, Emerson, lake & Palmer og Comus er bare en lille del af det han er inspireret af. Hele det univers skal man kunne forstå og holde af, og det er vel nok grunden til at Åkerfeldt har lavet denne plade.

Heritage starter op med et instrumentalt nummer, som minder meget om "Jan Johansons - Jazz på svensk". Det er virkelig et rart nummer og meget flot. "The Devils Orchad" er skivens track nummer 2, og nu er stilen lagt! Dette er Rammen for denne plade, nu kan alt ske. Dette nummer er for mig virkelig lige i øjet. Jeg er tilbage i 70erne, jeg har skiftet alle mine bukser ud med fløjl, mit hår er nu langt og er fuld af krøller. Og sådan flyder det afsted. Numre som Slither som igen snyder, bare vent! Famine er også mega lækkert og syret. Nepenthe er et atmosfærisk nummer som byder på lange strofer og soloer. Folklore snyder igen og her mærkes 70 Prog Rockens mønster i pladen.

Jeg syntes satme godt nok det er en lækker plade, og den kan høres på alle tidspunkter. Sammen med mine forældre, på job, i S-toget, når det regner, når solen skinner! Det er i det hele taget et godt album. Men men men! Er der ved at være solgt ud af Opeth stablen? De har jo taget en ved næsen før, da de lavede Damnation. Så er det slut med dødsmetallen. Er Opeth på vej af samme vej Som Metallica da de lavede Load og Re-Load? Der kan jeg kun svare "Det ved jeg ikke! Men jeg tror det ikke!" For Opeth er jo kun blevet bedre, syntes jeg!

Denne Cd er godt produceret, bandet er sammenspillet og der er masser af energi tilbage i Opeth til at lave progressiv dødsmetal. Men der er også plads til at lave Heritage! Denne 10 spors skive er fuld af Opeth, dog ikke med den growlende Mikael Åkerfeldt vi vandt til, men mere den Damnation agtige. Det er et fantastisk album og jeg er solgt til og er nu endnu mere glad for Opeth, end før. Dog tror jeg at Opeth fans, som er glad for den dystre og mørke del af Opeth vil gå uden om dette album. For mig er det ikke sagen! Jeg er begejstret, glad og især afslappet til dette album, for det et arvestykke som vil blive lyttet til mange gange.

1. Heritage (2:05)
  2. The Devil's Orchard (6:40)
  3. I Feel the Dark (6:40)
  4. Slither (4:03)
  5. Nepenthe (5:40)
  6. Häxprocess (6:57)
  7. Famine (8:32)
  8. The Lines in My Hand (3:49)
  9. Folklore (8:19)
  10. Marrow of the Earth (4:19)

Kommentarer (8)

Claus Ljørring

Claus Ljørring

Redaktør

Indlæg: 378

NØJ hvor jeg savner noget

NØJ hvor jeg savner noget EVIL AND DEATH!!! Noget vildskab, noget arrrrrggg!!!! Stilen fra Ghost Reveries er genial og for mig deres absolut bedste skive.
Jeg blev sku mildest talt rimelig skuffet med Heritage og syntes han har sunget bedre og mere spændende... Er vi ovre i det mere stille, så hør Face of Melinda eller Burden... der syntes jeg at han brillierer!!

Men men men.. rigtig god anmeldelse, er blot bare ikke enig :)

Martin Christian Munding Stilund

Indlæg: 54

Jeg giver dig ret i The evil

Jeg giver dig ret i The evil and death! Men denne omgang er det ikke Opeth der kommer med den! Jeg har det nok på samme måde med Mastodon som du har med Opeth! Så forstår dig!!!

Mike Christiansen

Indlæg: 9

Må give witch star ret, for

Må give witch star ret, for der mangler i den grad noget vildskab. Det der for mig gør Opeth særlige, er blandingen af de stille, stemningsfulde passager og de vilde, dødsmetal lignende stykker, hvor Åkerson giver los og banker en gang growl af. Manden har en gudsbenådet stemme hvad angår denne del, og derfor synes jeg det er synd, at den ikke bliver udnyttet på Heritage. Til gengæld vil jeg give dem point for eksperimentet, for det er sgu fedt med et band, som tør træde nye veje med det i tankerne, at det kan betyder ramaskrig fra fansene.

Men rigtig god anmeldelse.

Mike Christiansen gav Opeth - Heritage 6/10.

Schaffer

Indlæg: 26

Væk er tempo, væk er death

Væk er tempo, væk er death growl og aggressivitet. Der er fokus på den smarte og komplicerede, akustiske streng. Lyrisk er sangene lettere ufokuserede og nærmest tilfældige. Det er tydeligt, at Mikael Åkerfeldt er meget glad for sine mange fine, gamle guitarer, og at ligge vokal-tracks ned over de i øvrigt imponerende riffs er ikke den første prioritet.

Overordnet kan man sige, at albummet er udmærket - men heller ikke mere. De enkelte skæringer ligner hinanden for meget, de er lettere monotone og langsomme, og der er intet som forbinder bandet med tidligere tiders dødsmetalliske indslag. Den eneste grund til, at jeg købte dette album, er på baggrund af bag-kataloget, men dette udspil er for langt fra udgangspunktet. Der er tale om et jazzet, stille og lettere melankolsk udspil, som givet vil passe flere Coldplay-fans. Hvorfor det anmeldes på heavymetal.dk forstår jeg ikke.

Ingen af sangene skiller sig mærkbart ud, og jeg forstår godt Mikael Åkerfeldt, der på den medfølgende DVD forsøger at (bort)forklare ændringsskift, og at man sikkert nok vil tabe nogle fans på den bekostning. Det har han helt sikkert ret i.

Denne skive er ikke pengene værd, med mindre man søger at forøge sin kollektion af baggrunds og diner musik. Bandet kunne vælge at bevæge sig indenfor metal-ge

Schaffer gav Opeth - Heritage 4/10.

Martin Christian Munding Stilund

Indlæg: 54

Jeg er slet ikke enige med

Jeg er slet ikke enige med jer. Syntes det er noget vrøvl at sige at pladen er dårlig fordi åkerfeldt ikke growler. Det spadestik et sgu for slapt. Hvis man ikke kan lide pladen for dens stille atmosfære, fint. Men come on, det er sgu en ærlig plade. Og heldigvis kan Åkerfeldt andet at growle og spille death metal. Men smag og behag...

Winterlife

Indlæg: 16

Der er en fed stemning på det

Der er en fed stemning på det album som jeg er yderst glad for. For mig er der nogle lækre progressive elementer som virkelig gør denne plade genial. At åkerfeldt ikke growl mener jeg er underordnet, selvom jeg godt ved mange er helt tosset med hans vokaler.

Så de får da lige en karakter fra mig også ;)

Winterlife gav Opeth - Heritage 9/10.

Mike Christiansen

Indlæg: 9

Munding. Der hvor jeg

Munding. Der hvor jeg personligt ser Opeth som mestre i forhold til andre, er netop grundet blandingen af de mere stemningsfulde og stille stykker og så Åkerfeldts growl. Jeg elsker selv et nummer som he Leeper Iffinity fra Black Water skiven, netop grundet de hurtige stykker med growl, og de stemningsfulde, nærmest drømmeagtige stykker. Det var det der i sin tid fik mig til at høre Opeth, og netop derfor mangler jeg det i høj grad på Heritage, hvis den altså skal fange man. Respekt for Opeth fordi at de har udviklet sig, og tør fornye sig, men hos mig rammer det altså ikke. Men ja. Heldigvis er vi jo forskellige, for ellers vil det sgu ikke være meget ved at anmelde skiver ;)

Martin Christian Munding Stilund

Indlæg: 54

Jeg tager hatten af og bukker