Not Above Evil - Always Darkest Before

Always Darkest Before

Genrer:Progressive Death Metal, Progressive Black Metal

Spændende melodisk black/death ender med at spænde ben for sig selv

En spændende rodebutik

Bassist og forsanger Sideeq Mohammed dannede Not Above Evil i 2009 sammen med guitarist David Gwynn og trommeslager Daniel Mucs. De er nu aktuelle med deres tredje langspiller, Always Darkest Before, som på mange måder er lige så imponerende, som den er iderig, men desværre ender med at fremstå alt for rodet.

Keep it simple!

Som udgangspunkt er det ikke nogen dårlig plan at sætte sig for at spille semi-progressiv melodød tilsat en pæn portion black. De lidt stoner-agtige rytmer fra Mastodon, et aggressivt udtryk a la Lamb of God plus en ordentlig omgang Behemoth og Bathory er de elementer, bandet selv nævner som deres musikalske fundament. Læg dertil, at musikerne i det svenske og britiske band er hamrende dygtige musikere. Især trommeslager Daniel Mucs skal fremhæves for sin sublime teknik og yderst interessante spillestil. For satan, hvor ville det klæde mange andre dødsmetalbands, hvis de havde en grydebanker af den kaliber! Nå, tilbage til det det egentlig drejede sig om: Not Above Evil. For trods det fede udgangspunkt – måden, hvorpå bandet tænker alternativ melodød og nogle uhyre dygtige musikere – så lykkes det aldrig rigtigt at lave noget, der virkelig rammer i mellemgulvet. Ideerne står i kø, og det er fede ideer hver for sig, men det er som om, der er for mange af dem. Så mange, at de vælter over hinanden og ødelægger helhedsindtrykket, som ellers nemt kunne have været positivt.

Tredje skæring, “Unleashed” (video herunder – den er elendig, men kig væk og lyt til musikken), må man dog ikke sidde overhørig, hvis man skulle kaste sig over albummet. I modsætning til de fleste andre numre på skiven er her nemlig tale om et harmonisk nummer med rigtigt meget bid. Kort sagt så fungerer det bare. Måske fordi det “bare” er nogenlunde simpelt og let fordøjeligt, hvor de fleste andre skæringer vil alt for meget og dermed kan alt for lidt. Man fristes til at bruge den gamle slidte floskel: Less is more!

Bands med begge ben på jorden hænger ikke på træerne

Med en mere disciplineret struktur i sangskrivningen kunne Not Above Evil godt blive et aldeles interessant bekendtskab. Hvis alle de gode ideer og kreative indspark blev grovsorteret og valgt med omhu, så ville mange af numrene være nogle gode, og ikke mindst lytter-udfordrende, kompositioner og stadig være unikke. Også lidt flere af de fede breakdowns, som pladen byder på, ville sammen med nogle bedre hooks bidrage til en mere harmonisk lytteoplevelse. På mange måder er skiven en spændende bedrift. Men dette ændrer desværre ikke på, at Always Darkest Before som helhed er en værre rodebutik.

1. When the Day Comes
  2. Adrenaline
  3. Unleashed