Genre:Grindcore
Spilletid:31.14
Antal numre:28

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 8,4/10 baseret på 5 stemmer.

Klassiker nr. 11

Napalm Death blev dannet i den lille by Meriden tæt på Birmingham i England i sommeren 1981 af Nicholas Bullen og Miles Ratledge, der tidligere havde kaldt bandet for både Civil Defence, The Mess, Evasion og Undead Hatred, før de kom op med navnet Napalm Death. Som mange sikkert allerede ved, har der altid været et hav af udskiftninger i line-up'en og jeg skal nok undlade at nævne dem alle her, men straks bevæge mig hen til året 1987, hvor den legendariske debut-plade "Scum" så dagens lys. Napalm Death var stærkt inspireret af den britiske punkscene, men formåede at tage det individuelle skridt vidrere til det vi idag kalder grindcore. Numrene på pladen er skrevet fra 1982-1987. Side A på vinyl udgaven er indspillet i et lille 8-spors studio i Birmingham i August 1986 og side B kom i kassen i samme lille studio i Maj 1987. Det musikalske indtryk var, efter min mening dengang larm fra ende til anden. En tvivlsom skramlende produktion, blastbeats, ultra korte numre og en aggressivitet, som ingen udenfor Birmingham rigtig havde hørt før. Sandheden var at Napalm Death var, for mig, forud for sin tid dengang, for det var først et par år senere at jeg personligt fik smag for grindcore, blastbeats og larmende brutalitet. Idag er "Skum" helt klart den skive, der sammen med Repulsion's "Horrified" fra 1986, startede grindcore bølgen og førte den ud af undergrunden i Birmingham. Klassiske numre som "Scum", "The Kill", "Life?" og "Deceiver" er numre som Napalm Death stadig spiller live af og til den dag idag. Numret "You Suffer" er med i Guinness Rekordbog for at være det korteste nummer, der indtil videre er optaget og udgivet på plade. Numret vare helt nøjagtig 1,316 og har teksten "You suffer... ...But why". Midt og sidst i 80'erne dukkede flere grindcore bands som Carcass, Bolt Thrower og Terrorizer op. Senere filgte bands som Brutal Truth, Nasum og Insect Warfare op blandt mange andre bands i grindcore-genren. Idag er Napalm Death et af mine absolut favoritbands og grindcore er sammen med thrash og deathmetal mine absolut foretrukne metal-genre!!!

1. Multinational Corporations (1:06)
  2. Instinct of Survival (2:26)
  3. The Kill (0:23)