Mutiny Within - Mutiny Within

Mutiny Within

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Melodisk Death Metal, Heavy Metal
Spilletid:40.31

Et af Roadrunners nye skud på stammen, amerikanske Mutiny Within er på gaden med deres debut der bærer bandets navn. Mutiny Within sigter og rammer bredt. Stilen er i bund og grund metalcore tilsat progressive elementer og poppede omkvæd. De unge herrer går frisk til fadet, og der er sindssyg god energi, fantastisk produktion og super teknisk dygtige musikere, specielt fremragende trommespil, ultra-banging-tight. Sanger Chris Clancy kan det hele, og mestrer stor spædvidde både i tone og udtryk. Brugen af keyboard giver bandets sound et lidt tidligt Dream Theater krydderi, lyt f.eks til "Forsaken". Musikken er let tilgængelig, alle numre tikker ind på omkring 3-4 min, og den grundlæggende melodiske sangstruktur gør næsten samtlige numre til oplagte radio-baskere. Mutiny Within puster nyt liv i genre som undertegnede ellers efterhånden er ved at kaste op over. Nu har vi så pludselig et band der spiller hvad man kan betegne som symfonisk progressiv nu-metalcore. Det er altid svært at spå om hvorvidt Mutiny Within sætter sig for meget mellem flere stole, men mit umiddelbare bud er nej. Personligt er jeg stadig alt for allergisk overfor de forudsigelige poppede omkvæd som vi har hørt til bevidstløshed, så selvom jeg godt ved at det er det, der bringer metallen til det brede publikum, tillader jeg mig at være elitær og synes at Mutiny Within burde holde sig for gode til den slags!! Karakteren lander derfor "kun" på 8 skaller, men er du fan af f.eks Killswitch Engaged så vil denne her skive blæse dig ned af sædet i bussen!!