Ära

Genrer:Black metal, Viking metal
Spilletid:72.45
Antal numre:13

Efter fire fuld længdes albums er Minas Morgul nu ude med deres femte album, Ära.

Den 70 minutters rejse som Pagan/Black Metal bandet Minas Morgul sender lytteren på er både forvirrende og overraskende.

Vi bliver indledt denne mysteriøse rejse med nummeret "Einklang", et nummer med krigstrommer, violiner og klaver. Nummeret bygger en spænding op, og man sidder og drømmer sig væk i et heroisk krigslandskab. Det hele bliver meget dramatisk da der så kommer kor på, og sangen hopper over til nummeret "Winterherz"."Winterherz" slår så tungt igennem efter den spændingskurve som åbningsnummeret har lagt, nummeret har simple trommer og det klassiske Black Metal tremolo riff.

Den episke rejse som albummet har lagt for døren ved de første to numre, eksploderer på albummets tredje nummer "Leben", et nummer hvor storetrommen hamrer derud af og guitarenes melodier er heroiske og melodiøse. Omkvædet består af både synth og ren sang, som gør denne sang virkelig ørehængende.

Desværre er det her at albummet bliver underligt, resten af albummet består af så kæmpe stor diversitet, at det bliver svært at forstå hvad Minas Morgul egentlig vil. Da de første fem seks numre holder sig episke og i en melodiøs Black Metal stil. Møder vi så nummeret "Wir" et nummer der er så anderledes end resten af albummet. Her er det melodiøse og smukke skiftet ud med off-beat rytmer, og med bass boosts. Plus et B-stykke der allermest kunne minde en om Rammstein.

Det mest ærgerlige ved denne plade er nok det afsluttende nummer "Ära", her er pladen blevet så underlig, at man allermest har lyst til at slukke for musikken. Den atmosfæriske og episke stil, som den første halvdel af pladen lagde. "Ära" er et nummer fuldt med breakdowns, bassboosts, poppede omkvæd og fuldemandskor. Dette passer overhovedet ikke ind med resten af albummet og det hele falder til jorden.

Når dette er sagt, er der stadig en del numre som redder dette album og gør det værd at høre. Disse numre er for eksempel: "Leben", "Im Krieg", "Aus alten Wunden" og "Winterherz"

Einklang + Winterherz Sådan indledes albummet

1. Einklang