Mencea - Pyrophoric

Pyrophoric

Genre:Melodisk Death Metal

Mencea er et ukendt band for mig. Dog er Pyrophoric deres andet udspil. Bandet er fra Grækenland og hvis man skulle sammenligne bandet med noget, ville jeg pege på Gojira. Bandet spiller Progressiv døds-metal og det er lige mig. Jeg har virkelig lyttet meget til denne skive, og jeg vil tilstå at denne plade nok er på min "top ti" af albums i år. Bandet har virkelig potentiale og de græske "guder" er virkelig stabile musikere. Der er ikke tvivl om at bandet ved, hvad de laver.

Pladen lægger ud med "Phosphorus" som første nummer. Den melodiske sfære indgår også i dette band og det er og bliver hårdkogt Progressiv død. "CCC", som er andet nummer, er for mig et af de fedeste numre på denne plade og dertil vil jeg lige påpege det fede C-styk, hvor man kun kan lade sig flyde med. Mega fedt! "Elders" er sang nummer tre og der fortsættes i den samme fede tilgang. Der trækkes i ens spæde klunker og ryghvirvlerne bliver stille varmet op. "Hounds" er fjerde trille på pladen og her kan man høre at bandet har lyttet til Morbid Angel. "Beheading" er heller ikke uden videre en sang man lige kommer udenom. Jeg vil mene dette er Pyrophorics hit sang. Men det er virkelig også en fed sang. "Pyrphoric" der også er titelsangen, rammer også en lige i ansigtet. Der er meget melo-død over den. "Invocation" er lille mellemspil til pladens sidste spark i kuglerne. "The Dead" er sidste spark for denne omgang og det slutter fint pladen af, da dette helstøbte nummer er som ren dynamit. C-stykket skal nok rense jeres små ører for voks og andet skidt. Bandet er rent ud sagt stilsikkert og de små tæv man får i siden, gør det kun bedre. Mencea vælger at lege med det melodiske univers og det gør de så godt, at det falder ind som en del af deres karakteristika. Det giver mening for bandet.

Jeg vil mene at hele pladen er en lytter værd, da den er skudsikker. Så lad dine danske kroner falde til de græske guder.

Track liste:

1- Phosphrus 2- CCC 3- Elders 4- Hounds 5- Beheading 6- Pyrophoric 7- Invocation 8- The Dead