Jesper Binzer - Dying is Easy

Dying is Easy

Genre:Hard rock

Hard rock for voksne

Karismatisk frontmand og forbillede

En af dansk rocks største og mest umiskendelige stemmer nogensinde, Jesper Binzer, kræver næppe den store introduktion. D-A-D-frontmanden med de lange lokker, som han kategorisk nægter at klippe, er efterhånden en levende legende med en betydning for dansk rock, som er svær at komme udenom.

Jeg bekender kulør med det samme - jeg elsker Jesper Binzer og D-A-D. Jeg har fulgt dem siden Riskin' It All fra 1991, og jeg er en af dem, der jublede over deres meget omdiskuterede Copenhell-optræden i 2014. There, I said it! Faktisk var D-A-D en aldeles stor grund til, at jeg som 9-årig vendte ryggen til min fars ellers fremragende pladesamling og søgte noget hårdere. De er på mange måder årsagen til, jeg hører hård rock og metal den dag i dag.

Nu har den karismatiske frontmand lavet sit første solo-album, Dying Is Easy. Kort sagt er det hverken rigtig godt eller rigtig skidt. Det er egentlig nok bare meget... Tja... Voksent!

Store tanker, små variationer

Pladens første single "The Future Is Now" er også det nummer, der åbner pladen. Sagt ligeud kunne det, med sit energiske drive og de umiskendelige Binzer-fraseringer, sagtens være et D-A-D-nummer. Og det kunne anden skæring, titelnummeret "Dying Is Easy (Rock 'N' Roll Is Hard)", sådan set også. Men så er det også slut med den hårde rock a la Binzers primærbeskæftigelse. De efterfølgende sange er i den mere afdæmpede country- og americana-afdeling med tekster, der vidner om, at hr. Binzer er blevet voksen, mere reflekteret og mindre rebelsk. Ansvar, dødsangst, fortid og fremtid er nogle af de temaer, vi kommer omkring, og der er pludselig meget langt til drengerøv, rockfloskler og ko-punk. På "Rock On Rock On Rock", "Planet Blue" og "The Bumpy Road" fylder reflektionerne og lommefilosofien ligeså meget, som primalskriget altid har gjort. Og det kræver måske lidt tilvænning for de hårde rockhoveder, deriblandt undertegnede.

For de, der har læst Binzers selvbiografi "I Won't Cut My Hair" (som i øvrigt er yderst anbefalelsesværdig læsning), vil det tekstmæssige indhold på Dying Is Easy, ikke komme som nogen overraskelse. Men det vil mængden af afdæmpede kompositioner og manglen på variation muligvis. Trods den udmærkede musikalske oplevelse albummet er, og ikke mindst den fænomenale produktion fra guitarist Søren Andersen, bliver albummet hen ad vejen desværre lidt gumpetungt. Balladen "Real Love", samt det superfede "I See It In You" trækker dog igen helhedsindtrykket op efter en temmelig ensformig og ikke særlig ørehængende midterste tredjedel. Og afslutningsvis får vi en rigtig fed udgave af Savage Rose-klassikeren "Wild Child" til at gå hjem på.

Rockmusik for voksne

Efter 33 år med D-A-D valgte bandet at holde en kreativ pause, og den tid har Jesper Binzer brugt på at lave et solo-album. Der er selvfølgelig en masse D-A-D-momenter samt en slat straight-on rock at komme efter, men Dying Is Easy er primært lyden af en Jesper Binzer, der er blevet voksen. Men betyder voksen også kedelig? Nej, kedelig er måske lidt hårdt sagt. Og skuffet er heller ikke den korrekte term i denne sammenhæng, så lad mig sige det på en anden måde; det føles sært og lettere utilfredsstillende, at netop den mand, der fik mig videre fra min fars pladesamling, og hjalp mig med at skabe min egen, nu hører mere hjemme på mine forældres reol end på min.

Nuvel. Det er tydeligt, at Jesper Binzer har haft brug for at stoppe op og reflektere over et liv fyldt med rock, ansvar, drømme, børn, ægteskaber, skilsmisser og meget mere. Han er en mand med meget på hjerte, og med sine mange år i D-A-D er det nok også meget fornuftigt lige at trække stikket af og til for derefter at vende tilbage med fornyet energi. Og ærligt talt, håber jeg, det er det, han gør. Dying Is Easy er ok uden at være prangende. Men, Jesper, vi savner D-A-D. I er sgu ikke færdige endnu!

1. The Future is Now
  2. Dying is Easy (Rockno.nno.roll is Hard)
  3. Rock on Rock on Rock