Jag Panzer - The Scourge of the Light

The Scourge of the Light

Genre:Power metal

De siger, at man aldrig kan gå helt galt i byen med Jag Panzer, og "The Scourge of Light" - deres niende album - gør i hvert fald ikke meget for at ændre dette prædikat.

Albummet byder nemlig på solid og medrivende metal, som ligger et sted mellem power metal og traditionel heavy metal. Albummet lægger ud med den energiske power metal-sang "Condemned to Fight", og derefter tages lytteren ellers med på en rejse genem et musisk univers, der tager alle de bedste ting fra power metal og blander det med en solid 80er metal/hardrock mentalitet.

Dette resulterer i musik, der er episk uden at blive for meget, og den episke effekt opnås primært gennem rockinstrumentationen via guitar- og vokalharmonier. Der er dog keyboards hist og her, og det, der lyder som en violin (det lyder i hvert fald sådan i "Overlord"). Det glædelige, for mig, er, at musikken ikke på noget tidspunkt bliver cheesy, hvilket meget vel kan skyldes den store indflydelse fra 80er-metal og hardrock. På sin vis kan man sige, at Jag Panzers musik på dette album inspirerer en til at finde ridderrustningen frem, smække en lædervest udenpå og hoppe på en Harley og køre hen for at besejre dragen og befri den tilfangetagne stripperprinsesse.

Jag Panzer er dygtige musikere. De behersker begrænsningens kunst, men ved også, hvornår de skal blære sig, og mange af guitarsoloerne er en omgang megablæret shredding, men da hele pladen ikke er druknet i det, så virker det ret godt. Sangeren, Harry Conklin, har en kraftig og ekspressiv stemme, som passer musikken perfekt.

Nævneværdige numre er åbningsnummeret "Condemned to Fight", som nærmest er ret speed metal, og den på en gang groovy og episke "Overlord" samt den motorcykelvenlige "Let It Out". De mere episke "Union", "Burn" og "The Book of Kells" er også ganske fede.