Iron Savior - Battering Ram

Battering Ram

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Spilletid:47:40

Yeahhh... Metal! - Og fra et band med forstand på det. I hvert fald har frontmanden Piet Sielck megen erfaring med metal. Han er ikke mindre end manden der producerede nogle af Saxon og Blind Guardian's skiver og havde en stor rolle i Helloween's succes. Hatten af for ham. Men efter mange år bag mikser disken, ville han lige afprøve sin gamle guitar igen. Det resulterede i Iron Savior, som først var ment som en one of event. Men da folkene bag W:O:A (Wacken Open Air, for dem som ikke har set lyset) fik nys om deres tilbliven, gav de dem muligheden for at spille på festivalen. Det var springbrættet til Iron Savior's nuværende situation som et af Tysklands bedste metal bands. Nu er de så ude med deres sjette album, for at bevise, at de hører til eliten af Heavy Metal bands. Og det gør de!

Her er tale om Priest riffings i overflod, tekster der omhandler de heltemodige og hvad man nu forventer af en True Metal (tm) skive. Hvis man ikke kan li' denne skive, så piss off! Then you're not a heavy metal fan! Dette er et typisk "tysk" Speed/Power/Epic album, som vi kender det fra GammaRay, Helloween (Kai Hansen), Blind Guardian, men med en meget større musikalsk bredde.

Skiven starter med titelnummeret, "Battering Ram", og det er med dette nummer, at standarden er lagt. Nummeret kunne sagtens havde været et af Priest's fra "Ram It Down" eller "Painkiller" tiden. Ikke fordi der er tale om, at det er tyvestjålet, ej heller at Piet lyder som en Halford klon (gør han ikke), men mere fordi det bringer minder frem om disse skiver og sangene har den samme stemning som disse. Det er bare lykkedes Iron Savior at fange noget af den stemning der omgiver de gamle præster... simpelthen! Hele den måde hvorpå sangene er sammensat, har bare en "gammel" fed, heavy og gutpounding lyd over sig. Sangen "Riding Free" minder mere om Blind Guardian, bare med en meget federe lyd og så passer alt bare sammen... Hold da kæft hvor lyder den skive feeeed! Jeg kunne blive ved med at finde roser til dem, men for at gøre en ende på denne anmeldelse, vil jeg bare sige; Hvis du har tænkt dig at smide 130 kr ud til en skive, så lad det blive den her. Hvis du er til denne genre, så vil du ikke føle dig snydt. Jeg skal indrømme, at jeg ikke syntes så meget om de to forrige skiver ("Condition Red" 2002, "Dark Assault" 2001). Men den her gang har de ramt noget der overbeviser mig om, at Heavy Metal stadig kan laves som den burde. Med "Battering Ram" placerer de sig højt på min liste over favoritter. En sikker 9/10!