Hiems - Worship or Die

Worship or Die

Genrer:Black metal, Melodic Black Metal
Spilletid:54.22

Med den måske ikke videre originale, men bombastiske albumtitel “Worship Or Die" brager Hiems på andet fuldlængde udspil af sted i bedste nutidige black metal stil. Videre original er tilgangen til black metal på “Worship Or Die" måske heller ikke, men på bundlinien fungerer det sgu’. Til tider er der temmelig meget black ’n’ roll over Hiems og det har bestemt sin charme og Hiems’ mix af forskellige elementer af mere eller mindre ortodokse black metal stilarter er i dén grad med til at løfte pladen. Det er muligt at det innovative element udebliver på “Worship Or Die", og at der stilmæssigt er direkte referencer til mange andre bands, men de gode ideer fornægter sig ikke.

Specielt numre som "I", " Wounds Just Death Can Heal" og "Scum Destroyer" imponerer med deres blanding af catchy elementer og den mere rendyrkede aggressivitet, og netop disse to elementer er nøglen til at Hiems gør sig bemærket med dette album. I øvrigt arbejdes der på “Worship Or Die" med et meget defineret lydbillede, hvor selv bassen træder tydeligt frem, hvilket også gør Hiems lettere fordøjeligt for personer, der ikke nødvendigvis er fans af den mere rene black metal (og dermed måske også får ’rigtige’ black metal fans til at hyle ’sell-out’ i kor).

Overordnet er kvaliteten i numrene på “Worship Or Die" som sagt imponerende, hvilket også kan siges om de til tider komplekse sangstrukturer, og der bliver også plads til lidt uortodokse tiltag i et nummer som "Hiems", hvor et Hammond-lydende orgel bliver smidt på banen sidst i nummeret, med stor effekt. Det er faktisk kun det afsluttende nummer, en Gun-coverversion af "Race With the Devil", der falder ved siden af, idet Hiems kommer til at lyde som et røvballe-orkester, hvilket absolut ikke klæder Hiems. Dog er det et lille fejltrin, der på ingen måder overskygger de mange kvaliteter ved “Worship Or Die".