Gory Blister - Earth-Sick

Earth-Sick

/ Scarlet Records · Udkom

Genrer:Death metal, Death metal

Dødsmetallerne Gory Blister er et af de mange metal-bands på den italienske scene, og afgjort et af de mest interessante af slagsen, og nu er de klar til at straffe dine trommehinder med deres seneste udspil Earth-Sick. Efter en album-intro, der lyder mere henad noget 80'er AOR, afslører titelnummeret Gory Blisters egentligt stil: prog-tech dødsmetal af den lidt mere brutale slags, dog uden at være metervare brutal dødsmetal (skal jeg være helt ærlig, så synes jeg, at Gory Blister har meget mere at byde på end det gennemsnitlige brutale dødsmetal-band, og jeg synes sagtens, de kan måle sig med for eksempel Suffocation). Musikken på skiven er teknisk og nærmest progressiv, men den er ikke hyper-teknisk og nørklet som hos så mange andre nyere tekniske døds-bands. Stilistisk set skulle jeg mene, at Gory Blister har mere tilfælles med Atheist, Death, Sectu og Neuraxis end for eksempel Obscura, Necrophagist eller Brain Drill. Den primære ingrediens i Gory Blisters stil er komplekse sangstrukturer med masser af skift samt en generel balance mellem brutalitet, groove og sofistikation, og der er da også nogle thrash- og melodøds-elementer samt noget lidt mere old school død nu og da. Og så er der et nummer som "Dominant GenEthics", som ligrefrem er lidt småsymfonisk. Det er bestemt et album, der er meget varieret, men samtidigt også dybt fokuseret og sammenhængende. Et stort plus ved skiven er guitarsoloerne, der ofte er melodiske og rockede, men også er karakteriseret af teknisk avanceret spil, og der er ingen tvivl om, at Mr. Raff er en meget dygtig guitarist. Det bedste ved det hele er, at, uanset hvor tekniske debliver, så går det aldrig hen og er hjernedød shredding. Faktisk er det instrumentale aspekt af Earth-Sick intet mindre end fænomenalt. Til gengæld er jeg ikke den store fan af John St. Johns growlevokal på denne skive, men det er sagtens noget, jeg kan leve med, da den ikke forringer den samlede lytteoplevelse. Eath-Sick anbefales til fans af bands prog-tech dødsmetal. Det er en udfordrende skive, som er teknisk avanceret og dynamisk, men som på samme tid ikke er så kompliceret, at de fleste fans af dødsmetal generelt ikke kan følge med. Tracklist: 1. The Breeding (intro) 2. EarthSick 3. Plague and Pray 4. Decanted Embryos 5. Dominant GenEthics 6. H.I.V. 7. World Damnatomy 8. Soul-Borne Maladies 9. Serpent Verse 10. Voices From the Sea Se musikvideoen til H.I.V. her: