Down Among The Dead Men - ...And You Will Obey Me

...And You Will Obey Me

Genre:Punk/Death/Black Metal

Dengang jeg var ung…!

Dødsmetal er en sjov størrelse, og en størrelse, som alle indenfor miljøet har en holdning til. Nogen fortrækker den helt gammeldags død a la Obituary, Cannibal Corpse og Deicide. Andre foretrækker, når den blander sig med andre genrer, bliver progressiv eller følelsesladet og dyster. Det er et oplæg til en uendelig debat, der ikke skal tages hul på lige nu. Down Among The Dead Men har siden 2013 blandet klassisk old school dødsmetal med crust punk for at skabe et lidt mere provokerende og beskidt lydbillede, så kan man diskutere, om dødsmetal nu også havde behov for at blive mere provokerende eller beskidt.

Professionel dødspunk, dog med sidespring

Selvom bandet er forholdsvis nyt, så er ingen af bandets medlemmer nye spillere. Især frontmanden, Dave Ingram, er en garvet herre samt tidligere medlem af legendariske Bolt Thrower. Men han er ikke ene mand i projektet, vi har også Dennis Blomberg og den svært anerkendte Rogga Johansson. Til sammen har de tre herrer været involveret i omkring 50 forskellige bands, hvilket må være tegn på, at deres evner er nogle, man ønsker at have ved sin side.

… And You Will Obey Me byder som sådan ikke på noget nyt, ej heller bliver den dybe tallerken genopfundet. Du får til gengæld 30 minutters gennemarbejdet dødspunk uden nogen form for dikkedarer, der er kun én vej – og det er fremad! Ti numre på 30 minutter er ikke helt dumt, og det tegner også et klart billede af, at bandet da ikke gider tøve eller spilde lytternes tid! Men trods det, så er der enkelte melodiske perler rundt omkring f.eks. nummeret ”The Age of Steel”, der byder på to fine små soloer, der virkelig løfter nummeret og tilføjer en ekstra dimension til et ellers lidt fladt nummer. Generelt så får den sidste halvdel af albummet en lidt anden klang end den første. Her bliver tingene lidt mere eksperimenterende og progressive, dog uden at afvige fra dødspunken.  Det er den dualitet, der gør, at albummet faktisk går hen og bliver mindeværdigt samt, at der er noget til (næsten) alle de mange forskellige dødsfans derude.

Men hvad så nu?

… And You Will Obey Me er bandets tredje udspil, og her slår de fast, at de mestrer dødspunken til punkt og prikke.  Men de viser også, at de kan mere end bare det, og at der er aspirationer til at være mere end bare old school, og det er disse aspirationer, der er med til at redde pladen. Det er også disse små finurlige elementer, der gør, at jeg er spændt på at se, hvad de finder på, når album nummer fire kommer ud af støbeformen.

1. Destroy The Infinite
  2. Axis Of Insanity
  3. ...And You Will Obey Me