Diabolical - Eclipse

Eclipse

Genrer:Symphonic Death Metal, Black metal

Anmelderens mareridt

Diabolical er ikke nye her hos Heavymetal.dk, men det kunne de næsten lige så godt have været, for de er virkelig kommet langt siden geværskud og skrig blev tromlet over af intens døds-riffing på A Thousand Deaths fra 2002. Det er nærmest nødtvungent at jeg har angivet genren som dødsmetal/symfonisk black metal, for i sagens natur er musikken en afart af den straks mindre sædvanlige stilart ”symfonisk-progressiv-gotisk blackened deathdoomrock”. Allerede på forgængeren med den velvalgte titel Neogenesis blev der varslet symfonisk dødsmetal, og Eclipse bygger videre på denne stil. Meget videre.

Autentisk formørkelse

Er det overdrevet at benytte et kor på tyve struber og samtidig kreditere alle fire medlemmer med vokalbidrag; både growl og ren sang? Ja, selvfølgelig er det det. Skulle Diabolical måske have ladet sig nøje med de ti korstemmer fra Neogenesis? Fandme nej. Lydkulissen på Eclipse er formidabel, ærefrygtindgydende endda, og hovedårsagen er de omfattende vokalarrangementer bestående af growls fra de facto-frontmand Sverker Widgren (sig navnet højt), rene vokalstemmer fra Carl Stjärnlöv, Dan Darforth og sågar trommeslager Pär Johansson, og så naturligvis koret. Jeg beklager denne opremsning, men den er tvingende nødvendig for at kunne beskrive det overdådige lydbillede sidenhen.

Åbneren ”We Are Diabolical” eksploderer uden omsvøb i et højdramatisk tema fra koret, og afveksles snart med voldelig black/death tremolo-riffing, snerret messen af sangens titel og bandets rene sangstemmer. ”Betrayal” barberer symfonien væk og tager en mere art rock-orienteret tilgang, hvor fokus lægges på medlemmernes rene vokaler og svævende guitar-melodier, der i stemning nærmest minder om Sunless Dawn. ”Eclipse” lyder som parringen mellem de to foregående numre, hvor kordrevet dramatik afveksles med guitar-rock og backbeat. Jeg kan vanskeligt pege på én enkelt sang som den ubetinget bedste, da det afhænger af hvilken genre, man foretrækker. ”Failure” er skivens mest klassiske svenske black/death-sang og en fornem én af slagsen, men når ”Inception” efterfølgende skøjter ubesværet og melankolsk gennem Katatonia-rock, som om gruppen aldrig havde spillet andet, er det svært at veje dem mod hinanden.

Dette er måske den første anmeldelse, hvor jeg priser vokalerne og knapt nævner riffene, og den ærlige sandhed er, at rytmeguitaren sjældent skinner igennem. Hvad enten der slås akkorder, arpeggi eller tremolo-picking an, lader fokus til at være andetsteds, og skulle Eclipse løftes til et mesterværk i min bog, ville det kræve en fornyet indsats på riff-siden. Diabolical kan endda nøjes med at kigge bagud i deres egen diskografi; som nævnt rummede A Thousand Deaths dødsriffs i rigt mål.

Men frem for alt er Eclipse et rigtig, rigtig flot album af en gruppe mennesker, der ved, at et fornemt maleri fortjener en fornem ramme. Sverker har selv stået for produktion, miks og master i Wing Studios, og hans arbejde tager pusten fra mig. Ikke alene er balancen mellem instrumenterne og korstemmerne perfekt, samtlige vokalstemmer og instrumenter lyder fremragende. Jeg anbefaler læseren at sammenligne ”Failure” nedenfor med f.eks. Oracles fra Fleshgod Apocalypse; det er som at pudse sine solbriller for første gang.

Djævelsk smuk

Diabolical kunne have sparet koret og strygekvartetten væk og spillet det på keyboardet i stedet, men de insisterede på autentisk pomp og pragt, og det kan jeg ikke rose dem nok for. Men selv hvis de havde optaget hele herligheden live med fuldt symfoniorkester, havde arbejdet været spildt uden Sverkers mesterlige ingeniørarbejde. Eclipse er et overvældende flot album, hvor storladent symfonisk drama afveksles med melankolsk doomrock, og man glemmer at savne den ene del mens man lytter til den anden. Der er plads til forbedringer hos rytmeguitaren, men for en gangs skyld accepterer jeg at vokalen bærer størstedelen af musikken.

1. WE ARE DIABOLICAL
  2. BETRAYAL
  3. BLACK SUN