Devian - God To The Illfated

God To The Illfated

/ EMI · Udkom

Genrer:Death metal, Melodisk Death Metal
Spilletid:44:37

Eks-Marduk sanger Legion melder sig her tilbage med det andet album fra hans nye band Devian, der ud over ham også indeholder hans gamle kollega Emil Dragutinoc på trommerne. For dem der ikke har hørt bandet, så kan man vel kalde det for en mere god blanding af Black og Death Metal, samt en del mere melodiske indslag i guitar afdelingen. Man kommer vel heller ikke udenom at sammenligne med de to herrers gamle band Marduk, da man har en følelse af at dette lyder en smule som "Marduk light", men det er vel også uundgåeligt når man har 50 % af bandets gamle line up og bandets gamle stam producer Peter Tägtgren.

Men nok om det, for musikken på "God To The Illfated" er nemlig hverken kaloriefattig eller forudseelig, bandet varierer nemlig godt runde mellem de forskellige stilmidler og tempoer, så man pladen føles ret så kortvarig. Faktisk er man noget mere fokuseret end man var på debuten Ninewinged Serpent, som selvom den er en ganske god plade måske er en smule rodet i konceptet. Her er der dog ingen slinger i valsen, sangene leveres præcis i mellemgulvet og med masser af energi der giver appetit på mere. Sangene er en god blanding af ligeud af landevejen numre, i det mere dødelige hjørne som "Maske Of Virtue", "Assailant" eller "The Unspoken", mens numre som "Summerdeath" eller titelnummeret er mere ovre i Black Metal. Men toppen af kransekagen er det afsluttende nummer "When The Vultures Have Left", som er en episk delikatesse af højeste rang, helt i stil med Bathory’s vikingefase eller senere Immortal.

Så her er en skive der burde tale både til Death Metal fans, som dem i Black Metal lejren.