God Dethroned - The World Ablaze

The World Ablaze

Genre:Melodisk Death Metal

Nostalgi fra Nederlandene

God Dethroned har en lettere fragmenteret fortid. De startede i 1991 og har siden da udgivet 10 albummer. I løbet af de sidste 26 år er bandet så også gået i opløsning intet mindre end tre gange, og slutteligt blev de to hovedmænd, Henri og Michiel, enige om at starte bandet op igen i 2014, men med hyremusikanter – måske nok for at undgå drama og besvær. God Dethroned er fra Holland og har siden 1991 været særdeles leveringsdygtige (om end noget ustabile) i relativ melodisk dødssmadder a la Bolt Thrower, hvis man har brug for paralleller. En klassisk kliché om dødsmetal er, at det enten skal handle om rædsler og zombier eller krig og ødelæggelse. Den kliché har God Dethroned på intet tidspunkt veget væk fra; det er stadig jernkorns, tæppebombninger, Satan og ildspåsættelser af kirken og dens ansatte. Med andre ord snakker vi rendyrket 90’erdød, bare anno 2017, og det er jo ærligt talt pissefedt!

World War 1, part 3

Udover den autentiske lyd af ”ægte” dødsmetal er der faktisk en rød tråd gennem The World Ablaze. Skiven er nemlig den tredje og afsluttende del af den trilogi om første verdenskrig, som God Dethroned begyndte på allerede i 2009 med albummet Passiondale (Passchendaele). Personligt er jeg stor fan af både koncept- og fortælleralbum, så at der ligesom er nogle tanker bag The World Ablaze gør kun albummet bedre i mine ører. Hvis man er gammel fan af God Dethroned og måske har holdt en pause fra dem (hvilket bandet jo også selv har gjort), vil man måske opdage, at deres lyd har ændret sig noget siden sluthalvfemserne. Musikken er blevet lidt langsommere, mere melodisk og mere ”thrashet” end på de tidligere plader såsom Bloody Blasphemy eller The Christhunt. Men det gør intet; det er altid fedt, at et band tør prøve at udvikle sig.

Slow and steady wins the race

Netop det, at bandet har valgt at sætte farten lidt ned, gør, at The World Ablaze simpelthen bare bliver så meget tungere og ondsindet. Især et nummer som ”Escape Across the Ice (The White Army)” er et fantastisk eksempel på netop dette. Derudover er ”Escape Across the Ice (The White Army)” nok også det absolut bedste nummer på skiven, som ellers kun har gode numre.

The World Ablaze er en virkelig god skive. Produktionen er knivskarp, lyrikken relativt intelligent, og så spiller bandet røven ud af bukserne. Jeg kan slet ikke få armene ned, og jeg håber da, at God Dethroned fortsætter og ikke går fra hinanden igen (igen), for det ville være en skam og et tab for metalverdenen.

1. A Call to Arms
  2. Annihilation Crusade
  3. The World's Ablaze