Deer Blood - Devolution

Devolution

Genre:Thrash metal
Antal numre:13

Officiel vurdering: 4/10

Fransk old school thrash metal

Deer Blood er et thrash metal band fra Saint-Witz, Frankrig. Bandet blev dannet i 2011 af Alexander Bourret (sang, guitar), der havde et ønske om at spille musik i stil med Pantera, Metallica, Slayer og Exodus. Her fandt han sammen med Julien Doucin (guitar), Julien Prost (bas) og Fabien Petit (trommer), der hver især bidrager på forskellig vis til Deer Blood, hvis navn i øvrigt er en hyldest til Jagermeister.

Bandet blander den gamle thrash lyd fra Exodus og Slayer med en mere moderne tilgang fra Pantera, Lamb Of God og Machine Head, og de skriver desuden, at den bedste måde, man virkelig kan få deres musik ind under huden på, er ved at komme til en af deres koncerter og gå amok, så man samtidig kan opleve den atmosfære, der efter eget udsagn er det bærende element i bandet.

Thrash som det lød tilbage i 1980’erne

Devolution er et non stop thrash album, hvor farten ikke sænkes på noget tidspunkt.
Sanger Alexander Bourret lyder som en krydsning imellem Robb Flynn og Phil Anselmo, hvis lige man ser bort fra nogle unøjagtigheder og fejl undervejs, hvor han endnu ikke helt mestrer sin stemme og derfor ofte kommer til at lyde monoton og kedelig. Rytmedelen fungerer til gengæld rigtig godt med en kraftfuld bas, fede guitar riffs og en trommeslager, der binder det hele sammen.

Albummet starter med ”Bushmaster”, der er et syv og et halvt minut rent thrash nummer og som angriber en med kraftige guitar riffs og hårdtslående trommer. Næste sang er titelnummeret ”Devolution”, der er noget kortere og lidt hurtigere, men samtidig viser, at bandet kan bevæge sig i flere retninger inden for thrash genren. Desværre varierer resten af albummet knap så meget som de 2 første sange, og jeg sidder da også med følelsen af at havde hørt mange af sangene før.

De sidste 4 sange er fra Ep’en Killing Engine, hvor inspirationen fra Slayer skinner mere igennem. Det er lidt mere direkte og lidt mere 80’er thrash, som, afspejler musikken fra medlemmernes barndom.

Sangtræning og bedre lyd

Deer Blood er et ungt band, hvor medlemmerne har en alder på 20 til 23 år. Jeg kan faktisk godt se en lys fremtid for bandet, der er bare nogle helt synlige fejl, bandet skal have rettet op på først, hvis jeg skal bruge mine surt optjente sparepenge på deres albums.

Musikken fejler bestemt ikke noget. De spiller godt og har fået lavet nogle rigtig gode, fængende melodier, der engang imellem får nakkehvirvlerne til at vibrere, men Alexander burde få sig nogle flere sanglektioner, så ikke hans stemme knækker fra tid til anden, og derudover burde bandet få fat i en producer, der kan gøre deres lyd mere spiselig. En ting er at man er vilde med bands fra 1980’erne, men derfor behøver musikken jo ikke lyde som om, den også er blevet optaget der.

Derfor giver jeg også kun albummet 4 kranier, for selv om der helt sikkert er noget at bygge på, skal det altså lige pakkes ordentligt ind og opdateres til 2015.

1. Bushmaster
  2. Devolution