Deep Purple spiller koncert på Smukfest 2024.
Deep Purple - Rapture Of The Deep

Rapture Of The Deep

/ Playground Music · Udkom

Genrer:Hard rock, Rock
Spilletid:55:43

Metal er der godt nok intet at spore snotten af her, og der er vel næppe noget herpå der bør tildeles et klassiker stempel, men hvad betyder det? Deep Purple fik bevist deres værd langt tid før de fleste af os var født, så det væsentlige i denne sammenhæng er, at Deep Purple fortsat er en nogenlunde velfungerende rockmaskine med rigelige mængder energi og drive til at holde den kørende en rum tid endnu. Det høres blandt andet i "Wrong Man", "Back To Back", hvorimod "Clearly Quite Absurd" beviser, at de stadig formår at smede en god rockballade. Gillan er stadig en ganske habil sanger, og generelt er pladen en acceptabel veloplagt rock sag. Men andre ord endnu et hyggeligt bekendtskab fra de garvede rotter, herpå deres 18. studiealbum. Jeg havde egentlig troet de havde udgivet langt mere, da de jo har været på banen siden sluttresserne. Men det er nok fordi de typisk laver en Maiden, og udgiver en opsamling og liveskive for hvert studiealbum, so to speak. Derudover var der også en periode på otte år hvor bandet var nedlagt, hvilket jeg slet ikke var klar over. Man kan uden tvivl også skrive en hel bog om Deep Purple’s mange line-up udskiftninger og forsøg på reunions, hvilket sikkert også allerede er gjort. Men uanset hvad, beviser de på "Rapture Of The Deep", at de stadig har deres berettigelse på tungrock scenen, og det er vel det der tæller. Alligevel kan jeg ikke lade være med at synes musikken herpå er en anelse for gammelmands/hippie agtig, men i bund og grund er det sgu ok. Jeg synes Purple fik lavet nogle ret fede ting i halvfjerdserne, men nogen dedikeret fan af bandet bliver jeg nok aldrig - og i så fald sker det ikke med denne udgivelse. Det finder jeg den trods alt for anonym til. Men måske man finder sig selv stående vrikkende med en fadbamse, når de spiller op til bal i KB-Hallen 28. januar til næste år - og det er jo iøvrigt en lørdag.