Dead Head - Swine Plague

Swine Plague

Genre:Thrash

Svinefedt udspil fra de hollandske thrash-koryfæer

Lang historie kort
Dead Head blev dannet helt tilbage i 1989, og samme år udgav de en split-demo på bånd sammen med bandet Lethargy. I 1990 fik de udgivet deres første eget demobånd og senere en live-demo, inden debuten, den legendariske The Feast Begins At Dawn, så dagens lys i 1991. Så det er nogle rutinerede herrer, vi har med at gøre her, og det kan bestemt høres med al tydelighed.

Stilen er god gammeldags old school thrash, og jeg husker, at de i starten af 90’erne flere steder blev betegnet som værende Hollands svar på Invocator. Så ved de fleste også, i hvilken retning deres thrash er at finde – i hvert fald dengang! Dead Head og Invocator er siden gået lidt i hver deres retning. Dead Head har fortsat den lidt hårdere og mere energiske form for thrash, hvor Invocator blev mere velspillet og poleret.

Dead Head har, inkl. deres nyeste udspil, Swine Plague, ikke udgivet mere end seks studiealbums, hvor deres forrige udkom i 2009. Der er altså gået otte år, siden vi sidst har hørt fra disse legendariske thrashere.

De gamle ved sgu, hvor skabet skal stå!
Swine Plague har virkelig også været den lange ventetid værd, hvilket allerede gøres klart i åbneren ”Helhuizen”, som vredt, energisk og med tonstung power fortæller, hvor thrash-skabet skal stå. Pladen fortsætter med skivens bedste nummer, ”Dühr”, der manifesterer, at Dead Head er tilbage i absolut storform. Et nummer, der bare rykker igennem på både heftig og fantastisk vis. For satan da, nogle riffs og et tempo, der filtrerer alt, hvad der hedder wimps og posers fra. Det smadrer bare alt! – også mine nakkemuskler, der har overordentligt svært ved at forholde sig i ro. Den halvtunge ”Fortress of Greed” er absolut også værd at nævne som et af pladens fedeste numre.

Der er som sådan ikke noget dårligt at finde eller kritikpunkter af nævneværdig karakter på Swine Plague. Dejligt aggressivt og pågående. Ingen tvivl om, at rutine og en livslang passion for thrash i den mere aggressive og vrede ende af skalaen skinner tydeligt igennem her. Tom van Dijks snerrende og vrede vokal sidder lige i skabet, sammen med den voldsomt fede produktion, som fremstår rå, ufortyndet og så tilpas beskidt, at den på alle måder fremhæver de fede riffs, den heftige rytmesektion og fastholder lytteren hele pladen igennem. Det her er sgu intet mindre end et lille mesterværk.

Er man til old school…
… Så er det bare med at slå til her! Er man til bands som Sadus, det gamle fra henholdsvis Slayer, Kreator og Sepultura samt Exodus, må Swine Plague bare ikke mangle i samlingen. Det er ganske enkelt old school thrash i absolut verdensklasse og bestemt en af de fedeste thrash-udgivelser anno 2017. Så meget kvalitet, så meget vrede, så mange fede ting samlet ét sted, finder man ikke hver dag! – så bare se at få svinet bestilt!

1. Helhuizen
  2. Dühr
  3. Palfium