Consortium Project I - Criminals & Kings

Criminals & Kings

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:55.14
Antal numre:13

Denne skive blev oprindeligt udgivet i 1999 som "Ian Parry's Consortium Project", eller bare "Consortium Project". I efteråret 2011 blev albummet så genudgivet på Lion Music med den nye titel "Consortium Project I: Criminals & Kings" (en titel, der er mere på linje med titlerne på Ian Parry's efterfølgende Consortium Project-udgivelser).

Vi har at gøre med moderne power metal med en progressiv drejning og et lille symfonisk twist hist og her, og mange af melodierne på skiven har groovy og mere klassiske metal riffs sum baggrund. Der er masser af iørefaldende vokalmelodier i omkvæddene på albummet, og der er generelt også meget fokus på melodien, som jo er typisk for power metal-genren.

Til trods for brugen af melodi og fængende omkvæd, synes jeg ikke rigtigt, at skiven gør et varigt indtryk på mig. Jeg har efterhånden gennemlyttet skiven her mange, mange gange, men kun meget få dele forekommer mig at være virkelig mindeværdige. Albummet lægger eller meget stærkt ud med 'House of Cards', som byder på stærke riffs og nogle ret gode vokalmelodier. Og ligeledes rundes skiven effektivt af med et bonus track i form af en demo-udgave af 'Evil World'. Disse to numre er ret gode og ganske mindeværdige, men resten af albummet er lidt af en grå masse. Dette er et af ​​de album, hvor man nok bliver nødt til at lytte til bare et par af numrene ad gangen.

Under alle omstændigheder er skiven her en vigtig milepæl i Consortium Projects historie, og fans, der ikke har hørt denne første plade endnu, bør benytte lejligheden til at stifte bekendtskab med Consortium Projects begyndelse.