Malrun - Two Thrones

Two Thrones

Genrer:Alternativ metal, Hard rock
Spilletid:49.06

Endnu et overbevisende album rammer reolerne - Two Thrones er navnet på det tredje udspil fra danske Malrun, der desuden også er det sidste med Jacob Løbner i front!

Introduktion

Århusianske Malrun, der har været på banen siden 2005, gør sig inden for Hard Rock og melodisk Modern/Alternativ Metal. Bandet har udgivet to studiealbums - Beauty In Chaos i 2010 og The Empty Frame i 2012, der begge blev produceret af Jacob Hansen, og fik super gode anmeldelser. I juni måned i år valgte bandet, pga. uenigheder, desværre at sige farvel til sanger, Jacob Løbner, der har været et stærkt element i bandet. Malrun's nye frontfigur er Nicklas Sonne, der er en super dygtig gut – både i det musikalske univers og på vokal. Det specielle er, at Malrun er på trapperne med deres tredje studiealbum, Two Thrones, som er indspillet før udskiftningen, og vi må derfor vente med at bringe Nicklas Sonne på banen…

Gennemgang

Albummet, Two Thrones, udkommer den 29.08.2014 via Vicisolum Records, og består af 12 numre, der strækker sig over i alt 49 minutter. Også dette album er indspillet i samarbejde med producer Jacob Hansen, der næppe behøver en længere introduktion – og der kan vist ikke herske tvivl om, at hvor Jacob Hansen lægger hånd på produktionen, er resultatet i top! Sådan er det selvfølgelig også på Two Thrones, og lyden er knivskarp, velpoleret og alligevel med kant. Albummet byder på masser af energi og melodi – både i den hårde indpakning og den mere melankolske. Den garvede besætning - Mikkel Johnsen på trommer, Ulrik Sølgaard på bas/vokal, Mads Ingemann på guitar og Patrick Nyboe på guitar – sørger for, at de super skarpe og præcise melodier, riffs, soloer og beats – præcist som de har gjort på de tidligere albums, men på dette album leveret med endnu mere power og kraft. Jacob Løbner leverer en super alsidig vokal, og vi får både den rene og skrøbelige vokal, vokalen der har fylde og kant, og de ekstremt kraftfulde screams – og jeg må sige, at de forskellige afskygninger af Løbners vokal kombineres og formidles rigtig flot på Two Thrones. Albummet byder på flere numre, der har en lidt tungere karaktér, og - ikke mindst - masser af power! Det er numre som "Justine", "Forbidden Fruit" og "Confusion", og de har dét til fælles, at der er hurtige, kompakte guitarer, skarpe trommer og masser af Løbners rå screams. Af de mere melodiske og melankolske numre kan nævnes "Serpent's Coil", "The Ignorant" og "The Ghost Of You". Albummet afsluttes med sidstnævnte – nemlig den absolut hjerteskærende ballade, "The Ghost Of You", der bæres af let symfoni i baggrunden og harmoniske, svævende toner, hvor bassen er det tunge element. Der skabes en lækker melankolsk stemning, som især frembringes af Jacob's gennemtrængende og oprigtige vokal, der virkelig giver én gåsehud. Et nummer, der er en flot afslutning på både Two Thrones og Jacob Løbners tid med bandet.

Konklusion

Malrun har med Two Thrones leveret endnu et professionelt og perfektionistisk album, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Selvom Malrun kører i samme spor som på forgængeren, og man måske kunne mene at det er lidt småkedeligt, at der ikke er sket noget revolutionerende, så synes jeg helt klart at man kan mærke en udvikling. Two Thrones er et mere dynamisk og energisk album, hvor vi især får mere af den "brølende" vokal, der bare giver mere power og "bad-ass" lyd. Vi siger tak for nu, til Jacob Løbner, og glæder os til at høre Nicklas Sonne give den gas på vokal, når han fremover står i front for Malrun - Jeg er sikker på, at han vil løfte opgaven til UG!

Trackliste: 01 - Justine 02 – Forbidden Fruit 03 – Cycle Of Abuse 04 – Prelude - serpents 05 – Serpent’s Coil 06 – Bury The Dead 07 - Confessions 08 – Eye Of Horus 09 – Light The Way 10 – The Ignorant 11 – Dance Of The Satyr 12 – The Ghost Of You

Du kan, indtil videre, opleve Malrun følgende steder: Fredag d. 12. september - Lygten Station, København Fredag d. 3. oktober – Backstage, Århus Lørdag d. 8. november – Aalborg Metal Festival

Tag et lyt til nummeret Cycle Of Abuse her: