Fears Unfolding - From the Ashes

From the Ashes

Genrer:Heavy Metal, Thrash metal

Frygten fra Nordjylland

Det faste, nordjyske opvarmningsband for Defecto er på banen med et friskt, nyt album. Aalborgbaserede Fears Unfolding har eksisteret en række år og har efterhånden spillet en hel del koncerter i det translimfjordske Jylland. De spiller en spændende blanding af de bedste 80’er-genrer tilsat nogle moderne tricks. Musikken har hidtil været forbeholdt det nordjyske metalpublikum, men dette laver debuten From The Ashes og bandets udvidede koncertkort i 2018 om på, og resten af landet kan nu få lov at smage på deres spændende blanding af thrash, power og progressiv metal.

Spændende sange med fede momenter

From The Ashes starter med et ekstatisk intronummer, der har fået det ydmyge og passende navn ”Prelude”. Over fem minutter bygger bandet først det bærende, actionfyldte riff op, for derefter at fortolke det med stadig mere eksperimenterende og intensive stilarter. De indviede ved, hvor godt det instrumentale intronummer virker på scenen. Nu på indspillet form kan det forførende riff få lov at sætte sig godt fast i underbevidstheden, før albummet fortsætter. En række femminutters sange følger, der hver især giver en ny inkarnation af bandets musiske stil. Sangskrivningen er generelt i top og der bliver jongleret med alle de bedste elementer fra hver af de kombinerede genrer: Fra ”Mirrors” aggressive stil med speedmetal riffs over de fortællende og proggede passager på ”The Horse” til thrashriffs og balladeomkvæd på ”Phoenix” og ”Painful Decay”.

Sidstnævnte er specielt succesfuld i samspillet mellem band og vokal – noget, der halter lidt på nogle af de andre numre. Ikke at melodierne ikke passer sammen; det er nærmere produktionen og indspilningen, der tager nogle afstikkere engang imellem. Vokalen hænger nogle gange lidt for længe i en tone, der således kan gå fra episk til udstrækket, og i enkelte momenter fanger man nogle rytmer, der ikke synkroniserer helt. Sådanne passager skulle have været finpudset noget mere, og bliver det forhåbentligt på fremtidige produktioner. Dette kan fjerne fokus fra den ellers lækre lyd og sangopbygning, der er Fears Unfoldings stærke sider.

Når man lytter til f.eks. verset og opbygningen i ”Power Fake”, hører man, hvordan det sagtens kan spille godt sammen og resultatet går op i en højere enhed. Samme synergi præger den tidligere nævnte ”Painful Decay”, der sagtens kunne gå hen og blive et signaturnummer, og den tungere og mere eksperimenterende ”Thoughts”. Albummets to sidste numre er helt udeladt af anmeldelsen indtil videre og med god grund, da de adskiller sig markant fra de tidligere numre med deres lange, instrumentale stykker og mørkere stemning. En spændende afslutning, der lader efterklangen af From The Ashes have et strejf af mørke og mystik.

Frygten udfoldes

Med et større finpudsningsarbejde havde From The Ashes været en sublim plade, og på trods af lidt knas i synergien træder mange af numrene klart frem. Selvom Fears Unfolding tager tydelig inspiration fra en række gamle kendinge, byder de på friske og spændende kompositioner, der, når den rette slibesten bruges, har stort potentiale. Fears Unfolding er et band, der helt sikkert skal opleves, når de i løbet af året forlader det trygge Nordjylland og spreder deres mørke, episke metal til resten af landet.

1. Prelude
  2. Mirror
  3. Power Fake