Clutch - Book of Bad Decisions

Book of Bad Decisions

Antal numre:15

Tolvte album fra Clutch er lige så stærkt og vedkommende, som det plejer at være.

Alle gode gange tolv

De fire herrer fra staten Maryland i USA, der tilsammen udgør kvartetten Clutch, behøver næppe den store forkromede introduktion.
Book of Bad Decisions er navnet på deres tolvte album. Stilen er, som vanligt, deres helt egen cocktail bestående af god, gammeldags, energisk sydstatsrock og psykedelisk stoner, og resultatet er endnu en gang på et imponerende højt niveau; vedkommende, aktuelt og fandens medrivende.

Vred, vredere, Clutch

At postulere, at Clutch er et samfundskulturelt tænkende og politisk bevidst band ville være en stærk underdrivelse. Selvom humoren og den smittende boogie altid lurer lige under overfladen på ethvert Clutch-nummer, er alvoren og den samfundskritiske tilgang næsten altid repræsenteret på gruppens plader og i sangteksterne. Her er Book of Bad Decisions absolut ingen undtagelse. Tværtimod, er det en af gruppens mest politiske plader til dato. Hvor forgængeren Psychic Warfare tog hånd om en af historiens mest groteske amerikanske valgkampe, fungerer Book of Bad Decisions som en kommentar på den nuværende kaotiske status i Guds eget land.

Allerede ved synet af pladens cover er man ikke i tvivl om, hvad klokken har slået. Havørnen – det altoverskyggende symbol på alt amerikansk – sidder med ryggen til og ignorerer alle omkring den, men når albummet sættes på, leverer den maniske storyteller Neil Fallon og hans tre kumpaner 15 kaskader af smittende sur boogie, som man på ingen måde kan sidde overhørig.
Bedst er helt klart titelnummeret samt åbneren “Gimme The Keys”, men der er kort sagt ikke ét kedeligt minut ud af de 57 af slagsen, der udgør en af gruppens bedste plader i lang tid.

Clutch er sure, og det klæder dem faktisk enormt godt. Derfor må det også være et bevidst træk fra producer Vance Powell (Arctic Monkeys, The White Stripes), at produktionen har fulgt trop. Guitaren er blevet markant mere skrabet og højere, og Neil Fallons ellers så højlydte vrede er trukket en anelse tilbage, for at få bandet til at lyde som om de starter en revolution hjemme fra garagen, og knap så meget som om de står i et studie. Godt træk, der er meget klædeligt og fandens effektfuldt.

Det går direkte i hjertet, hjernen og hofterne

Det er ikke just fordi gode gamle Clutch genopfinder sig selv på Book of Bad Decisions. Stilmæssigt kan ingen være i tvivl om, hvem det er, vi har med at gøre, men det gør ingenting. Clutch er nemlig tændte som altid, og gør lige præcis det, vi elsker dem for; de spiller god gammeldags sydstatsrock tilsat psykedelisk stoner. Og så endda med masser af hjerne og hjerte.

Personligt glæder jeg mig til at høre en håndfuld af disse sange live. Jeg vædder mine hofte-moves på, at taget kommer til at blæse af, når Clutch blander nogle af numrene fra denne plade ind i deres i forvejen fremragende live-shows.

Ses vi i Vega til December? Selvfølgelig gør vi det. Der er simpelthen mødepligt!

1. Gimme the Keys
  2. Spirit of '76