Overkill

Amager Bio, København S

"When was the last time you got your ass kicked by an old man?"

Således spurgte Overkill-forsanger Bobby Blitz den fremmødte forsamling mellem to af numrene til koncerten i Amager Bio lørdag aften. Og musikalske tæsk blev der uddelt i rigelige mængder af det aldrene New Jersey-band på Amager denne aften foran en halvfyldt sal. Med sig i baggagen havde de gruppens 16. studiealbum, The Electric Age fra forrige år, der her på sitet blev belønnet med en fornem 100%-anmeldelse.

Koncerten blev losset noget så eftertrykkeligt i gang efter en kort intro med åbningsnummeret fra The Electric Age, den tonsende Come and Get It, og ind på scenen kom karismatiske Blitz springende og satte gang i løjerne. Herfter fik vi to gamle travere fra Overkills to første albums i form af Rotten to the Core og Feel the Fire, inden Bring Me the Night fra den geniale 2010-udgivelse Ironbound blev serveret kompromisløst og tight. Blitz, der skiftevis holdt gang i kedlerne med sin let genkendelige skringe thrash-stemme og hoppede rundt på scenen i mellemstykkerne, var flankeret af bassist og medstifter D. D. Verni, der lagde en solid rytmebund og leverede backing-vokal-brøl, samt guitaristerne Derek Tailer og Dave Linsk.

En af koncertens højdepunkter fik vi omtrent halvejs i sættet i form af titelnummeret fra Ironbound-skiven, der mellem tonseriet gav plads til nogle af de melodiske indslag som Overkill også mestrer til fulde. Mange af denne type indslag fik vi ikke denne aften, i et sæt der var præget af lynhurtige thrash-numre fra de nyere skiver samt numre fra gennembrudsperioden fra slutfirserne og starthalvfemserne med klassikerskiverne The Years of Decay og Horrorscope, men som en "ingen-pis-og-lige-ud-ad-landevejen"-thrash-koncert var der ikke én finger at sætte på aftenens sætliste.

Lektionen i hvordan et drøn af en thrash-koncert eksekveres varede i omtrent halvanden times tid, og efter en kort pause fik via Coma fra Horrorscope-albummet og Fuck You-covernummeret af gå videre ud i nattelivet på.

Billeder af Jeppe Bjørn

Setliste:

1. Come and Get It