Ungdommens Hus i Fredericia åbnede fredag kl. 17:00 dørene op for Metal Magic Warmup, hvor fire bands var hyret til at feste med det fremmødte publikum i en blanding af thrash, speed, horror og black metal. Der var billig øl, glade mennesker og en fantastisk stemning. Glæder vi os til Metal Magic i juli? Ja vi gør!Division SpeedTyske Division Speed var aftenens første band, og om end de rent teknisk ikke var blandt aftenens højdepunkter, leverede de en imponerende præstation rent underholdningsmæssigt. Hvorvidt bandet havde delt en kasse red bull inden de gik på scenen er ikke til at sige, men under alle omstændigheder spillede de en imponerende hurtig form for thrashet speed. Publikum tog hensyn til bandets nationalitet og bad dem spille "schneller!" under hvert nummer, men jeg tror ganske enkelt ikke, at bandet havde mulighed for at spille og/eller headbange hurtigere. Med bandmedlemmernes corpsepaint-lignende ansigtsmaling, hyperaktive adfærd og meget blandede musikstil, lod de til at være en smule stilforvirrede og lidt "det er ligegyldigt hvad vi spiller, bare det går hurtigt!"-agtige. Vokalmæssigt bød Division Speed på bøvsebræk-growl og en smule vejrtrækningsproblemer undervejs, hvilket nok var det der talte mest ned, samlet set. Det hele var på sin vis fedt nok, for selvom godt og vel halvdelen af publikum udvandrede, virkede de energiske tyskere oprigtigt begejstrede for at stå på scenen, og som altid smitter det gode humør jo af. Meget kan man sige om Division Speed, men de var et godt valg som første band.Karakter: 5/10AtticAttic, åh Attic. Der er nok andre end mig, der er af den overbevisning, at der ikke er nogen andre end Mercyful Fate, der må lyde som Mercyful Fate – og at de bands der vover at gøre det, konsekvent bare ikke lyder godt. Tyske Attic skulle dog vise sig at være undtagelsen fra reglen. Forsangeren lød størstedelen af tiden som kongen selv, det okkulte tema var der i den grad – og så de gjorde det med stil. Måske var det mine lave forventninger til bandet der gjorde, at jeg blev så positivt overrasket, men jeg tror bestemt, at andre blandt publikum end jeg selv også var ret imponerede. Attic er et ganske nyt band, og har derfor også kun et enkelt album bag sig, fra hvilket de spillede majoriteten af numre. Titlerne var nogle som "Join the Coven", "The Invocation" (som også er albummets titel – køb det, det er virkelig godt), og "The Headless Horseman" – så er stilen ligesom lagt. Attic spillede også sidste år på Metal Magic, og jeg tvivler ikke på, at det for langt de fleste blandt publikum var et glædeligt gensyn med det, det kaldes Sveriges håb inden for horror heavy metal – hvilket er en ganske velvalgt titel.Karakter: 8/10AntichristDa Antichrist med gik på scenen med deres nittearmbånd, patronbælter og pandehår, er jeg ret sikker på at mange blandt den ældre generation af publikum følte sig hensat til 80’erne, både visuelt og lydmæssigt. Vore kære svenske naboer i Antichrist spillede så gennemført thrash, at det gav associationer til Slayer, hvilket jo bestemt er en positiv ting. Bandet har kun ét fuldlængdes på samvittigheden og er egentlig ganske nyt, men alligevel spillede de upåklageligt og lød virkelig som nogen, der har spillet det her siden 80’erne. I det hele taget var Antichrists show virkelig gennemført, lige fra deres påklædning til musikkens hårdhed og aggressivitet. I det hele taget har jeg ikke noget negativt at sige Anichrists instrumentale præstation, der også lydmæssigt var helt i top. Der var ikke skruet så meget op for forsangeren, hvilket på sin vis måske var godt nok – det ødelagde ikke lydbilledet, og det var klart musikken, der alligevel var den dominerende. Som en publikummer i en pause mellem to numre sagde til mig: "Det her minder mig virkelig om, hvor fantastisk en thrash-koncert kan være! … og hvor vildt gammel jeg faktisk er." Og et fedt thrash-show, det var det!Karakter: 8/10Denial of GodHvis du aldrig har set Denial of God live, er du gået glip en fantastisk oplevelse – og bør skamme dig. Jeg fristes til ikke at skrive andet end dét, både fordi det nok bliver konklusionen på min anmeldelse af Denial of Gods show, og fordi deres optrædener er så usandsynligt fantastiske, at det er svært at sætte ord på. Men for en god ordens skyld, så spillede Danmarks ældste black metal band deres nyudgivne Death and the Beyond i fuld længde, hvilket var en ganske unik oplevelse. Variationen mellem stille, atmosfæriske passager og ond, ond black fungerer utrolig godt live, og Denial of God benytter sig meget af det. Noget jeg fascineres af hver eneste gang, er hvordan bandmedlemmerne kan skabe så meget atmosfære, udelukkende ved at være til stede på scenen – så meget mere, end andre bands indenfor genren kan skabe i løbet af én koncert. Noget der især spiller ind på dette, er forsanger Ustumallagams evne til at leve sig så meget ind i showet, at man simpelthen ikke blot hører musikken og hans vokal, man føler den. Med frygt for at fangirle for meget, vil jeg blot nævne at intet jeg endnu har set live, kan måle sig med det her. Og som en konkluderende bemærkning: uanset hvad du lavede fredag aften, kan det ikke måle sig med MMF Warmup på Ungdommens Hus i Fredericia.Karakter: 10/10Se flere billeder i galleriet