Batushka

Atlas, Aarhus C

Pestkraft

Pestkraft live, Atlas, Aarhus

Pestkraft fra Spanien er en helt ny epidemi, klar til at smitte de danske black metal-fans, og har kun et eneste album på samvittigheden, Litanies of the Plague, der udkom tidligere i år, samt en ep fra 2016. Da bandet entrerede scenen, virkede det dog, som størstedelen af publikum hellere ville sidde udenfor og nyde kolde øl i solen end at få pest, og der var næsten tomt inde i det mørke koncertlokale. Spanierne tog ellers deres image som pestdoktorer seriøst og entrerede scenen iført masker med fuglenæb og sorte kutter, og uden så mange dikkedarer blev koncerten sparket i gang med rå og beskidt black metal af den gamle skole – med flænsende, thrashede riffs og masser af mørk energi. Pestkraft spiller black metal af den gammeldags slags, og her veksles godt mellem det thrashede, rockede og ren smadder i højeste gear. Sætlisten bestod for det meste af numre fra det nye album, men også to numre fra bandets ep var inkluderede.

Spanierne spillede tight og råt, og der gik heller ikke mange numre, før folk begyndte at trække ind ude fra solskinnet, og da koncerten rundedes af med afslutningsnummeret ”Dancing With Death”, var der godt fyldt op inde på Atlas. Det var alt i alt en fed oplevelse at lytte til Pestkraft, som skriver rigtig fed old school black metal med alt, hvad der skal til af fede riffs, ond energi og god variation – det eneste, der arbejdede imod Pestkraft denne aften var faktisk bandets image. Se, spanierne kom som nævnt på scenen med ansigterne skjult bag fuglemasker og indhyllede i sorte kutter og leverede hele koncerten stående stive som stenstøtter. Det passede slet ikke til musikken, som var fed og fuld af energi og gode riffs og burde være leveret med foden på monitoren og øjenkontakt med publikum. Netop derfor virekede publikum også lidt afventende, og kun ganske få på forreste række svingede med garnet, og stemningen var lidt flad, i betragtning af hvor god musikken egentlig var. Der er gået lidt mode i at være formummet i black metal-miljøet de senere år, og det er ikke altid til det gode. Derudover er det næsten umuligt at få succes med at basere sin sceneoptræden kun på teatralske effekter, når man åbner for Batushka – for man skal kraftedeme gøre det godt for at hamle op med netop de polakker. Så smid maskerne, og få fødderne op på monitorerne næste gang, Pestkraft, for I kan fandme finde ud af at spille fed black metal – så vis det!

Sætliste:

Save Me
Blackened Skies
Pest
Dark Shadows
An Ending in Abandon
Penitents Road
Dancing with Death

6/10

Mortuus

Mortuus live, Atlas, Aarhus

Næste band på scenen var svenske Mortuus, og i modsætning til aftenens to andre bands var der ikke brugt megen energi på scenografi og kostumer. Læderjakker, sorte T-shirts, jeans og støvler solidt plantet på monitorerne, ja tak!
Mortuus' udgave af black metal er tungere, langsommere og mere knugende end for eksempel Pestkraft og minder lidt om landsmændene fra Shinings lidt ældre udgivelser – dog i en langt mindre selviscenesættende indpakning. Svenskerne tonsede godt igennem og leverede sættet tight, men formåede dog heller aldrig helt at fange publikum, selvom langt de fleste nu var kommet ind i mørket. Først og fremmest skyldtes dette nok, at bandets tungere og langsommere musik var mindre letfordøjelig i en livesammenhæng, og jeg synes, bandet mangler variation – både virkede numrene i sig selv lidt kedelige, og sættet som helhed virkede lidt for ensformigt. Der var sporadiske tilløb til hey-råb og taktklap undervejs, men den helt ekstatiske livestemning udeblev. Faktisk burde Mortuus overveje at bytte tøj med Pestkraft, da deres mørke og smertefulde black metal nemmere kunne bære at blive leveret bag masker, hvorimod Pestkrafts sort manglede lidt direkte publikumskontakt.
Den generelle stemning på Atlas denne aften var dog, at Mortuus var en lidt kedelig oplevelse, og enkelte fra publikum begyndte at snige sig ud igen i løbet af koncerten for hellere at nyde den sidste aftensol. Mortuus prøvede, men formåede aldrig rigtigt at troldbinde de fremmødte denne aften.

5/10

Batushka

Batuskha, Atlas, Aarhus

Så var vi endelig nået frem til aftenens højdepunkt, og man kunne tydeligt mærke forventningerne stige blandt publikum, alt imens scenen blev sat for den østortodokse mørkemesse. Det var tydeligt, at bandets koncert på Copenhell sidste sommer havde givet folk smag på mere Batushka – og netop dette forventningspres ængstede mig faktisk lidt. Jeg oplevede ikke selv koncerten på Copenhell, men har haft fornøjelsen af at se Batushka to gange tidligere, henholdsvis på Dark Bombastic Evening i Rumænien i 2016 og Metaldays i Slovenien i 2017. Dette var altså tredje gang på tre år, jeg skulle se polakkerne, og jeg frygtede lidt at blive skuffet. Sagen er jo den, at bandet kun har et enkelt album bag sig, og med et sceneshow bundet op af en stram koreografi frygtede jeg lidt, der kunne gå tomgang i hele affæren – der må jo være grænser for, hvor længe man kan turnere med det helt samme show.

Der gik dog ikke mange minutter, før alle disse bekymringer var glemt. Scenen var udsmykket som et østortodokst kirkerum med ikoner, lysestager, gobeliner, og det virkede, som opsætningen var mere gennemført end tidligere – derudover fungerer denne scenografi bare bedre ved en intim indendørskoncert fremfor en open air-scene på en festival. Århusianerne virkede dertil at være til de grader klare for polakkerne, og jeg havde en fornemmelse af synkron nakkehårsrejsning i hele salen, så snart de første toner af introen blev spillet. Og så snart Batushka gik i gang med åbningsnummeret, var næsten hele salen troldbundne af denne polske antimesse. Lyden, hvor jeg stod, var perfekt, og alle finesser i musikken nåede tydeligt ud over scenekanten, og Batushka spiller bare fantastisk fed black metal. Folk i salen havde vist også gjort deres hjemmearbejde og lyttet til rigeligt Batushka i forvejen – og kendte derfor numrene godt nok til at være med, med råb og klap, og løfte stemningen op på et til tider helt magisk niveau. Det eneste minus var, at enkelte i salen vist havde kigget rigeligt dybt i flasken i løbet af aftenen og derfor ikke kunne dy sig for dumme og platte tilråb under de stille passager i musikken, til tydelig irritation for alle andre.

Batushka spillede hele deres album fra ende til anden, iklædt deres karakteristiske sorte messehagler og masker, og undervejs blev der brændt røgelse, dænget vievand over publikum, tilbedt ikoner og alt, hvad der ellers skal til for at imitere en ortodoks messe. Forsanger Варфоломей ledede forestillingen som en patriark bag sin prædikestol, bakket op af sit mørke messekor, og bandet leverede sættet til perfektion. Dette var en aften, hvor alt gik op i en højere enhed, og uden tvivl den bedste oplevelse, jeg har haft med Batushka, og da aftenen til slut rundedes af med det sidste nummer, og polakkerne forlod scenen, stod publikum tilbage og råbte på mere. Det kunne Batuskhka desværre ikke levere, da de allerede havde messet sig vej gennem hele deres eneste album – så nu er det bare at håbe, de snart vender hjem til øvelokale og studie for at lave mere ny musik, for jeg vil meget gerne opleve Batushka igen, for dette var en perfekt koncert – men næste gang er der nødt til at komme noget nyt med på sætlisten. Tre år på tour med samme album er fint, for både at håne Fader, Søn og Helligånd, men nu vil vi også gerne høre noget nyt.

Sætliste:
1.Ектения I: Очищение
2.Ектения II: Благословение