Interview med Dani Filth

Dani Filth Dani Filth

Jeg fik en snak med Dani Filth, forsanger i Devilment/Cradle Of Filth, om alt fra det kommende Devilment-album, skeletter til en traumatisk King Diamond-oplevelse

Først og fremmest: Tak, fordi du har gidet tage dig tiden til at sidde her at snakke med mig i dag, og tak for alt det hårde arbejde, som du har gjort for metalmusikken.
Apropos hårdt arbejde, så er du ikke en mand, som ligger på den lade side, da du har et hav af albums og koncerter bag dig. Hvad gør du for at bevare dit høje niveau?

”Øhm… åndssvage mængder af kaffe”. Der bliver stille, og jeg spørger ind til, om det virkelig er det eneste. ”Det skyldes vel primært et drive, you know. At have to bands og to hold af musikere, der arbejder på det hele. Det hjælper”.

Giver du overhovedet dig selv lov til at tage en fridag?
Ikke ret tit, men det ville nok ikke skade at gøre det”.

Du har som sagt mange albums bag dig, og du udsender nu andet Devilment-album, nemlig Devilment II: The Mephisto Waltzes. Kan du fortælle lidt om, hvad fans kan forvente af dette album?
”Hvis folk har hørt vores første album, The Great And Secret Show, så er det en væsentlig forbedring af det album, som ethvert album ville være, uden at ofre den lyd, som folk associerer med Devilment. Der vil blive introduceret mere kvindelig vokal og mere musikalitet på guitar, synth og bas. Vi har arbejdet meget hårdt på synth og samples, så strukturen på albummet kommer til at lyde mægtigere end på det første album. Det bliver også væsentligt tungere, men der er også lidt pop-ligheder...”. Han trækker vejret dybt og udbryder: ”Jeg hader at komme med den sammenligning, fordi folk straks formoder, at det kommer til at lyde som Backstreet Boys, men udover det så er det et rigtig heavy album. Så en væsentlig forbedring, som ethvert efterfølgende album bør være.

Hvordan har arbejdsprocessen været på dette album i forhold til jeres første album?
”Det første album blev lavet lidt ad gangen, men var i starten ikke lavet med det formål at blive udgivet. Det var mere et sjovt projekt, men hen ad vejen kom der folk til, og vi mistede også nogle. Men så signede vi med Nuclear Blast, endda før Cradle Of Filth. Men med det nye album arbejdede vi alle sammen om det, og alle i bandet har bidraget med en masse til det og arbejdet frem mod udgivelsen. I modsætning til indspilningen af det første album, hvor vi fik Lauren (keyboard og vokal) og Colin (lead guitar) ind i bandet – de har uden tvivl følt sig mere som passagerer end bandmedlemmer under den proces – har de været med fra start til indspilningen af det nye”.

I tager på en mindre tur i UK med albummet i december – kan vi forvente at se jer i Europa, og måske Danmark, næste år?
”Forhåbentlig! Problemet er bare, at Cradle Of Filth tager i studiet i slutningen af dette år og er i gang med at indspille til starten af maj, men der er måske en chance for nogle datoer imellem, men jeg er nødt til at være i studiet det meste af tiden, og CoF tager på verdensturne til september. Så mellem maj og september vil vores bookingbureau kigge efter datoer og steder at spille. Måske et par europæiske koncerter eller festivaler der imellem”.

Dermed kan man altså godt krydse fingre for, at Copenhell måske kan trække Devilment på festivalen.

Som du selv nævner, så tager du i studiet med Cradle Of Filth i december – er der noget som helst, du kan fortælle om det?
”Albummet er stort set skrevet færdigt, og det tegner til at blive et rigtig fedt album. Vi regner med og håber på, at det kan være klar engang i september, men det er ikke sikkert. Så som du nok kan høre, har vi rigtig travlt. Men ellers er der ikke så meget, jeg kan fortælle om det album på nuværende tidspunkt”.

Verden er nu et andet sted, end da du startede med at skrive musik. Føler du, at verden i dag har mere brug for metalmusik, end den havde dengang?
”Det har den vel på en måde, men verden er også et andet sted på mange andre punkter. F.eks. alt det her download og alt det pis. Før i tiden, når man købte et album, så hørte man det og lærte at elske det, nu downloader man det, lytter til det og smider det væk i mængden bagefter, og det er virkelig noget pis”.

Heldigvis er vinyler på vej tilbage!
Ja, det er rigtigt, og det er superfedt, selvom de godt kan være dyre”.

Fans af Cradle Of Filth kan uden tvivl relatere til Devilment, men hvad betyder det for dig at få et afbræk fra Cradle Of Filth med et band som Devilment?
”Jeg ser det ikke så meget som et afbræk, for jeg har det lidt på samme måde med begge bands, selvom de ikke er ens. Men det er rart at lave Devilment, da resten af bandet bor i det samme område som mig, så på den måde er det fedt. CoF er jo spredt ud over hele landet, så det kræver lidt mere at samle dem”. Vi snakker lidt frem og tilbage, og det er tydeligt at høre på Dani, at Devilment er mere end bare et projekt. Han beretter om, hvordan bandet fik en hård medfart efter første album. Der var visse bandmedlemmer, der ikke tog det seriøst og valgte at skifte til andre bands. Noget, der efter Danis udsagn var fordi, de tænkte mere på penge end musikken. ”Det var rigtig ærgerligt, at de/han bare vendte bandet ryggen på den måde, men nu er det ude af verden. Og helt ærligt, så så jeg også Devilment som sjov i starten, men vi blev hurtige enige om, at hvis vi skulle gøre det her, så skulle vi have hjertet med og gøre det ordentligt og ikke ’half arsed’. Så med andet album viser vi alle skeptikerne, at bandet er et band og ikke et eller andet fritidsprojekt. Fans ønskede en efterfølger, og det giver vi dem, og har lagt alt i det”.
 

Hvad er dit yndlingsnummer på det nye album? Personligt er jeg ret vild med ”Judas Stein” og ”Under The Thunder”.
”Lige i øjeblikket er det nok ”Hitchcock Blond”, fordi vi lige har færdiggjort videoen til nummeret, og den er netop i dag blevet givet videre til pladeselskabet. Men i det store hele så er det nok ”Shine On Sophie Moone”, fordi det har en fed stemning og er et heavy nummer. Faktisk så kan jeg godt lide det nummer, fordi jeg synes, det er et mega wierd nummer, haha!”.

Nummeret ”Hitchcock Blonde” kræser om gysertemaet, og du har jo som bekendt medvirket i gyserfilmen Cradle Of Fear. Kunne du finde på at medvirke i endnu en film en dag?
”Jeg har lige haft en rolle i en film, der hedder Baphomet, men ellers har jeg her på det sidste lavet nogle stemmer til et par tegnefilm. I Baphomet spiller jeg en okkult historiker ved navn Dr. Lon Carlson. Instruktøren tog flyet fra L.A. og brugte et par af mine folk, som er med til de film, jeg laver. Vi lavede hans hotelværelse og en del af haven om til et kontor og filmede lidt der. Den udkommer engang i 2017. Det er ikke nogen stor rolle, men sjovt var det i hvert fald”.

Hvem inspirerede dig til at benytte corpsepaint/makeup i tidernes morgen?
Jeg fisker naturligvis lidt med dette spørgsmål i håb om måske at finde lidt dansk inspiration. ”Det var vel egentlig goth-kulturen og naturligvis en som King Diamond”. Det var nemlig lige det, jeg fiskede efter – om han havde noget som helst at gøre med det. ”Jo, jeg er kæmpe King Diamond-fan! Faktisk så var den største fejltagelse, jeg har gjort i år, at...”. Hans telefon ringer i baggrunden... han tjekker den tydeligvis lige hurtigt, men afbryder opkaldet og undskylder. ”Jo, det, jeg var ved at sige, var, at jeg havde spurgt min ven og bookingagent, om han kunne skaffe mig en billet til King Diamond, da han spillede i London. Jeg hørte ikke noget indtil på dagen, hvor jeg blev informeret om, at der var sørget for billet og min egen private bås til koncerten på balkonen, hvor man kunne være i fred. Jeg kunne endda tage nogle venner med og det hele. Men jeg var jo i studiet og fik det først at vide på dagen…”. Jeg har svært ved at skjule min medfølelse over for ham, og det er tydeligt, det at snakke om det stadig ærgrer ham meget. ”Jeg kunne sådan set godt have taget af sted, og min manager blev ved med at sige, jeg bare skulle tage af sted, men jeg var i studiet i ingenmandsland, og jeg var sådan set nødt til at være der, fordi vi var i fuld gang med indspilningen. Havde jeg bare fået det at vide, i det mindste en dag før. Og da jeg efter koncerten så setlisten og så, han spillede alle mine yndlingssange fra Abigail… Åh, jeg havde det forfærdeligt!”.

Som du nok er klar over, så er King Diamond dansker, og det kan vi danskere rigtig godt lide at nævne. ”Det forstår jeg godt, han er også fantastisk. Selvom han vist nok bor i Texas nu”.

Jeg læste for år tilbage en artikel om dig, hvor der var taget et billede i dit hjem, hvor du havde et skelet under gulvet i dit køkken – har du stadig det?
”Nej, desværre. Mit køkken var bygget ned i jorden, og jeg havde det i en montre med lys i under gulvet. Men så havde vi en VVS’er, ’who fucked everything up’ og oversvømmede det hele, så elektronikken og skelettet stod under vand, og jeg var nødt til at tage det op. Nu er det en del af mit mikrofonstativ...”. Vi sukker begge to ved tanken om, hvor fedt det så ud, da det lå under gulvet, hvorefter han udbryder: ”I know ’cause it was sick as fuck!”.

Er der noget i din karriere, som du fortryder, og hvor du tænker ’det skulle vi sgu nok ikke have gjort’?
”Rigtig meget! Dog ikke rent musikalsk. Kun sådan noget som f.eks. da vi headlinede Graspop et år. Vi endte med at blive lidt for fulde, fordi vi havde lavet et hav af interviews den dag. Det endte med, at vi fik vores guitar-roadie på scenen og fik ham til at synge som en popsanger foran 50.000 tilskuere til et åndssvagt beat med en rigtig popsanger-stemme”. Dani begynder at lave et ensformigt beat med sine hænder. ”Så åndssvage ting som det, men rent musikalsk fortryder jeg absolut intet!”.

Du har en masse danske fans – har du noget, som du gerne vil sige til dem?

”Altså omkring Devilment så er det selvfølgelig, at ”Under The Thunder” er ude som en lyrikvideo i øjeblikket. Mandag d. 24/10 kommer ”Hitchcock Blonde”-videoen ud, og den skal folk helt sikkert tjekke ud – den bliver rigtig fed og creepy. Den er optaget på et hjemsøgt hotel og er virkelig blevet fantastisk! Og så kommer der i ugen op til albumudgivelsen d. 18. november en slags video til ”Full Dark, No Stars”. Jeg ved ikke endnu, hvad videoen kommer til at handle om, men det er et godt nummer, som beskriver, hvordan albummet lyder. Man kan ikke beskrive albummet ud fra et enkelt nummer, fordi der sker så meget på albummet: alt fra hints af thrash, goth rock og traditionel heavy metal, men selvfølgelig lyder det hele som Devilment.
Jeg fortæller ham, at jeg har hørt albummet og giver ham ret i, at der virkelig er noget i vente med dette album. ”Cool, og der vil forresten også være to ekstranumre at finde på albummet, så det er uden tvivl værd at anskaffe sig special edition-versionen af albummet. Men ud over det vil jeg selvfølgelig sige stor tak til alle de danske fans for støtten til Cradle Of Filth og naturligvis også Devilment”.

 

Devilment er ude med deres andet album, Devilment II: The Mephisto Waltzes, d. 18 november igennem Nuclear Blast.