Woods of Ypres - Woods 5: Grey Skies & Electric Light

Woods 5: Grey Skies & Electric Light

Genrer:Black metal, Doom metal

Officiel vurdering: 10/10

‘Woods V: Grey Skies and Electric Light’ er det femte og sidste album fra det canadiske blackened doom metal band Woods of Ypres. Bandets forsanger David Gold omkom i en trafikulykke for halvanden måned siden, og derefter gik bandet i opløsning, men valgte dog at udgive ’Woods V: Grey Skies and Electric Light’ som var færdigproduceret, da Gold døde.

Intronummeret ’Career Suicide (Is Not Real Suicide)’, der er lidt hurtigere end resten af sangene, minder meget om det tidlige The 69 Eyes, også på grund af Golds dybe, rene vokal. Men efterhånden som jeg får hørt albummet færdigt, synes jeg faktisk ikke, at Woods of Ypres minder specielt meget om noget andet band - for de er virkelig unikke, dem her.

’Grey Skies and Electric Light’ er virkelig et helt igennem fantastisk album. Golds rene vokal - og til tider growl - er lidt mere gennemtrængende end resten af musikken, men det har nok noget at gøre med, at det mest interessante ved Woods of Ypres netop er lyrikken. Ikke at det instrumentale er uinteressant, for det er virkelig dygtige musikere. Men i teksterne tager Wood of Ypres nogle ret relevante emner op, som fx det pres samfundet ligger på en og de problemer og konflikter, som religion, samt spørgsmålet om gud, medfører. Et tema der går igen i hver sang, og ligesom gør albummet til en helhed, er døden. Golds lyrik er nemt at relatere til, virkelig smukt, og er i sig selv kunst.

Det er uendeligt trist, at vi ikke får hørt mere til Woods of Ypres. Golds kreativitet og stemme var helt unik, ligesom hans forestillinger om døden og hvad der kommer bagefter. Albummet er virkelig gennemført og jeg har intet negativt at sige. Blandingen af doom, prog og lidt black fungerer godt, og man bliver smidt rundt i et kæmpe følelsesregister. Jeg vil klart anbefale albummet, næsten uanset hvilke genrer du er til, for det her er ikke bare musik - det er kunst.