Waylander - Kindred Spirits

Kindred Spirits

Genrer:Black metal, Folk metal

Waylander er et irsk band, der blander folk-metal med traditionel Heavy Metal. De blev dannet i 1993, og har udgivet tre albums og to demoer. Deres nyeste album hedder Kindered Spirits, og det er en lidt blandet fornøjelse.

Albummet har en meget direkte start. Ingen episk intro eller noget, men hårdt på med guitar, trommer, bas og fløjte. Guitaren er meget god. Den lægger vildt, men meget i baggrunden, og laver nogle fede guitarsoloer. Den er også mere varieret, og lidt speciel i forhold til hvad man plejer at høre. Det kan man ikke sige om bassen. Den kan jeg ikke høre, så den bliver svær at bedømme ned i detaljer, men jeg vil gætte på, at den ligger meget jævnt i baggrunden Det eneste jeg kan sige med iskkerhed er, at det er skidt. Trommerne variere sit brug af dobbeltpedaler rigtig godt, men lyder som så meget andet. Man kan i rå træk sammenligne dem med en hipster: Prøver desperat at skilde sig ud fra alt det andet, men kommer alligevel til at lyde som alt det man har hørt før. Den fesne growling gør det ikke meget bedre. Den ligger alt for meget i samme toneleje, så det nærmest lyder som når ens telefon får en sms for tæt på en højtaler. Dog growler han så man kan forstå det, og det skal han have ros for. Lyden er som den skal være. Der er kun et større kritikpunkt, som er, at fløjten nogle gange virker lidt for hurtigt indsat, og ikke er en del af musikken, lidt ligesom et dårligt photoshoppet billede.

Waylander har lavet et okay album her. Det har sine skavanker, men også sine lyse sider: Deres guitarist, deres omkvæd er catchy, og så kan de også finde ud af at lave smukke numre. Her er "Grave of Gigants" et godt eksempel.

Echoes of the Sidhe er albummets første nummer, hvor du kan høre den direkta start.

1. Echoes of the Sidhe
  2. Lámh Dearg