Volksmetal - Volksmetal

Volksmetal

Genre:Folk metal

Prøv at forestille dig et band, som bærer lederhosen og træsko. Forsangeren har en harmoniks, en har en tuba, og de tre andre har henholdsvis en guitar, en bas, og et sæt trommer. Så har du essensen af det tyske band Volksmetal. De spiller ikke til den store overraskelse folk metal. De er et meget nyt band, dannet i 2012. Deres debutalbum hedder Volksmetal, og det et en noget speciel overraskelse.

Når man første gang hører den bizarre blanding af harmonika, tuba og guitar, bliver man egentlig lidt skræmt, nok mest fordi det er noget nyt, og opfylder de fleste stereotyper der hænger sammen med folk i lederhosen: Sjov tysk accent, lalleglad harmonika, og flittigt brug af tuba. Det kan jo lyde kedeligt i sig selv, men tilføjer man guitar og trommer, så har man noget meget mærkeligt og fedt musik. Det er selvfølgelig harmonika og tuba der ligger mest i forggrunden. De spiller også godt. I baggrunden ligger guitar og trommer, som spiller nemt, men ganske fint. Der er ingen guitarsoloer, og det tror jeg også er helt fint i det her tilfælde. Hvis man lytter efter, så er guitarspillet nemlig ret nemt, og det ville nok give nogle fesne soloer. Trommerne spiller meget varieret, dog stadig simpelt. Fælles for dem er, at de ikke gør en indsats for at få deres spil til at lyde vildt, hvilket de kunne have gjort efter min mening. Lyden er noget middel. Den er ren, men den drukner bassen, så den slet ikke kan høres, og det er også derfor jeg ikke har skrevet noget om den.

Volksmetal er den slags musik som er super fedt, men så mærkeligt, at man ikke rigtig har lyst til at dele det med andre. Det er en blanding af lederhosenmusik og god heavy metal. Det er ikke en præstation på topniveau, men det er ikke set før, nytænkende og et friskt pust til folk metal scenen. Hvis du er til folk metal, og er på udkig efter noget nyt, så er Volksmetal lige noget for dig.

Trackliste

1. Da Deifel Is A Oachkatzerl 2. Da Mäddelbänger 3. Fürstenfeld 4. Geh Lass Ma Mei Ruah (feat. Caroline Wetzel) 5. Bayer 6. Brutaler Modelwahn 7. Mausig Schaut Mei Alte Aus 8. Säuferjodler 9. Küss Die Hand Herr Kerkermeister 10. Die Oide Goass 11. O'Zapft Is 12. Volksmetal Thema

Fürstenfeld er albummets tredje nummer, og også det med mest gang i.