VLTIMAS - Something Wicked Marches In

Something Wicked Marches In

Genrer:Black metal, Death metal

Sort, Sortere Vltimas

Vltimas er nok den ondeste supergruppe til dato. Gruppen, eller rettere trioen, består af Rune ”Blasphemer” Eriksen (ex-Mayhem), Flo Mounier (Cryptopsy) og David Vincent (ex-Morbid Angel). Det siger sig selv, at vi derfor naturligvis er ude i en seriøs omgang blackened death metal. Vltimas lyder som alle de bands, musikerne kommer fra, blendet godt og grundigt sammen til den mest sataniske smoothie, du til dato har oplevet.

Chimera of Madness

Af de tre musikere er jeg mest bekendt med Blasphemer. Hans guitarlyd og teknik er så genkendelig, og i mit hoved var han den bedste af de guitarister, der har været med i Mayhem. Det er primært hans guitar, som driver de tre stærkeste, men mest oversete, Mayhem-albums. Derudover er man nødt til at nævne David Vincent. Jeg har aldrig været kæmpe Morbid Angel-fan, men hvis man lytter til de sidste par plader, som de har lavet, uden David Vincent, bliver man hurtigt klar over, hvad de manglede: nemlig Davids grumme, mavesure og ondsindede brøl. Kombinationen af hans grynt og Blasphemers guitarspil er helt genial, og man sidder virkelig og føler, at man lytter til fødselsskriget fra den dæmoniske bastard, der er opstået i en krydsning mellem Chimera og Altar of Madness. Flo Mounier skal ikke glemmes, for hans tøndetæskerier danner en helt genial ramme omkring hele projekt Vltimas.

Supergrupper i metal er altid en underlig størrelse, der ofte drukner lidt i egoer og wow-effekt. Det virker slet ikke til, at der har været skyggen af intriger eller bøvl mellem de tre herrer her. Det virker, som om de tre musikere bare har mødtes en eftermiddag og så bare gjort det, de alle tre gør bedst, hvilket har resulteret i Something Wicked Marches In. Det hele virker så ubesværet og alligevel så elegant og professionelt (altså så elegant som blackened death metal kan).

Hvis man sidder og forventer, at der pludseligt sker noget uventet og nytænkende, at David f.eks. hiver en tværfløjte frem, eller at Flo spiller den styggeste triangelsolo til dato, så vil man nok blive svært skuffet. Vltimas bidrager ikke med noget nyt til genren, men hvorfor skulle de også det? Bandet består af tre musikere, som alle er kendte for at have hver deres helt egen, unikke og genkendelige lyd, så hvorfor skulle de ikke gøre det, de gør bedst? Dog betyder alt dette også, at man ved de første par lyt kan have lidt svært ved at adskille de mange numre fra hinanden, hvilket måske kan få nogle til at rynke på næsen af albummet.

Mere vil have mere

Something Wicked Marches In er en virkeligt hårdtslående omgang, der bliver båret frem af professionalisme og fandenivoldskhed. Projektet har allerede høstet masser af ros og opmærksomhed, og det er der altså god grund til. For her er altså tale om, talent og ikke kendisfaktor, der ligger til grund for det.

Om Vltimas har tænkt sig at blive ved med at lave musik, vides endnu ikke, men man kan da håbe!

1. Something Wicked Marches In
  2. Praevalidus