Unitopia - Artificial

Artificial

Genre:Prog rock

Lad mig sige det straks: Unitopias femte album "Artificial" ikke har meget med metal at gøre.

Unitopia spiller progressiv rock - og de spiller da også ganske god progressiv rock med tydelig inspiration fra 60ernes og 70ernes giganter som Genesis, Yes, King Crimson og Gentle Giant. Og det er da bestemt ikke ringe... hvis man er til den slags. Det er jeg, så jeg synes, at Unitopia gør en hæderlig indsats på "Artificial", men HeavyMetal.dk er et metal-site, og "Artificial" er ikke et metal-album (selvom der da er enkelte riffs, der er hentet fra hardrocken hist og her), så det er nok irrelevant for de fleste brugere her.

Lad mig lige ridse de nogle af numrene op for de brugere, der også har interesse i progressiv rock.

"Suffocation/Artificial World" er et flot melankolsk komplekst nummer med masser af ambience og enkelte hardrock riffs kombineret med en blød båndløs bas og midnatssaxofon. "Not Human Anymore" er et mere uptempo nummer med nogle rockede elementer i (faktisk minder det mig lidt en blanding af 2000-tallets Saga og 2000-tallets Rush). "Tesla" er et genialt episk nummer på over 13 minutter med masser af skift, stykker, skæve ting, lag og elementer og hører sammen med "The Power of 3/The Rule of 3's", der kombinerer hård rock med symfoni-orkester, fusionsjazz og verdensmusik, og "Gone In The Blink Of An Eye", med sine tunge men funky guitar-riffs, til mine yndlingsnumre på pladen. "Nothing Lasts Forever" synes jeg til gengæld er en fesen hurra-vi-har-hørt-Beatles sang, som ikke burde være på albummet.

Hvis man ikke er til progressiv rock, bør man ikke spilde tid på dette album, men hører man til skaren af metalhoveder, der også har interesse i progressiv rock, så bør man tjekke "Artificial" ud.

Bedømmelsen på 7 dødningehoveder skal reflektere, at, selvom der ikke er tale om metalmusik, så har vi stadig med kvalitetsmusik at gøre.

Kommentarer (5)

TFS

Indlæg: 32

Alle har deres egen smag, men

Alle har deres egen smag, men det her er lige på vippen synes jeg. Nu har jeg som tidligere nævnt heldigvis Spotify her i Skotland, så jeg kan høre hvad jeg vil ganske gratis, og det var jeg godt nok glad for efter mødet med Unitopia. Der er altså for lidt rock på den skive, det er nærme rock-fri prog, og det sidste nummer er jo bare noget elektronika halløj.

Det er muligt at vi har med kvalitetsmusik at gøre, men jeg ville personligt hverken anbefale denne skive til Metal eller Prog rock fans.

Time Signature

Time Signature

Indlæg: 65

Jeg synes nu, der er masser

Jeg synes nu, der er masser af rock over mange af numrene på denne skive, og jeg mener ikke, at progressiv rock er en forkert betegnelse.

Men du har ret i, at der nok ikke er megen interesse for metal fans - og det har jeg også nævnt i anmeldelsen.

TFS

Indlæg: 32

Jeg forstår ikke hvad du

Jeg forstår ikke hvad du mener. Ok halvdelen af pladen indeholder nogle rock elementer, men især Relections, The Power of 3 or de tre sidste numre har da intet med rock at gøre ? Eller hvordan ? Du er da fuld berettiget til din mening, jeg kan bare ikke helt se hvad den er baseret på. Måske er det bare mig :)

Jeg synes personligt at sangene Not Human Anymore og Tesla er rigitgt gode (og lidt rockede), men resten..tja..

Time Signature

Time Signature

Indlæg: 65

Du har nok den version med 13

Du har nok den version med 13 numre på, hvoraf de sidste tre er bonusnumre. Den version, jeg har, er den "almindelige" med ti numre på. Min slutter ved "The Great Reward", hvor din, hvis du har den med 13 numre på, slutter med "What Kind of World? (Bonus Track)", "This Time, I think We got It Right (Bonus Track)" og "Relative To Me (Bonus Track)" - de gælder gælder da ikke, da de er bonustracks (og som sagt ikke del af den egentlige tracklist), og de figurerer slet ikke i denne anmeldelse, da de jo ikke er på den version, jeg har fået tilsendt. Dem kan jeg ikke kommentere.

Men jeg kan godt kommentere de andre numre og udpege rockelementer, da jeg har hørt dem en del gange.

"Suffocation" er en mere elektronisk sag, og i sig selv ikke rock, men det er relativt kort og glider over i "Artificial World", og den glidende overgang indikerer da tydeligt, at "Suffocation" bare er tiltænkt som en intro til "Artificial".

"Artificial World": der er et riff med en skæv, men forvrænget guitar ved 0:55, som går over i omkvædet ved 1:10, som er straight up hard rock med en pumpende forvrænget rock guitar; de to stykker gentages ved 2:07, og omkvædet en ektra gang ved 4:59, og guitarsoloen ved 4:30 kan da kun beskrives som rock (og den spilles i øvrigt over omkvædsriffet).

"Nothing Lasts Forever" synes jeg, som sagt, er en fesen Beatles-efterligning og, bortset fra bluesrock-soloen ved 3:34 er der nok ikke meget rock over det nummer efter moderne rockstandard.

"Not Human Anymore" er baseret på en riff-figur, der har et typisk rockgroove, synes jeg, og så er der guitarleads under omkvædet, der også sagtens kunne have optrådt på visse metal-albums fra 80erne, og guitarriffet ved 3:21, efter verdensmusikstykket, kan da kun beskrives som et relativt hårdtslående rockriff, og stykket lige efter ved 3:42 er da også i den lidt mere rockede ende. Jeg sammenligner også dette nummer med post-2000 Saga (Saga gik over til en meget hårdere stil efter 2000) og post-2000 Rush (Rush vendte jo tilbage til en lidt mere rocket stil sidst i 90erne og bibeholdt den op i 00erne).

"Tesla" indeholder flere stykker, der kan argumenteres at være rock, så som stykket ved 1:32 (som gentages flere gange) og leadguitaren ved 2:20. Stykket, der starter ved 2:28 minder mig en del om noget af Genesis musik på "Trick of the Tail", som klassificeres som ypperlig progressiv rock - man kan selvfølgelig dikutere om prog rock egentligt er rock (det synes jeg, det er), men den pumpende guitar og bas ved 3:31 og følgestykket i 3:42 er da også et typisk rock-element. Når guitaren i 9:10 kommer på stykket, der starter ved, synes jeg da også vi har med rock at gøre.

"Reflections" ar bare en klaverballade og i sig selv ikke rock, men man finder da den slags numre på masser af rockplader, og endog metalplader, så det synes jeg ikke Unitopia skal bonkes i hovedet for.

"The Power of 3" er et symfonisk nummer på kun 1:22 minutter, og i sig selv ikke rock, men på overgangen mellem dette og "The Rule of 3s" er det meget tydeligt, at de to numre hænger sammen (der er temaer fra den første, der går igen i den anden).

Og "The Rule of 3s" har da nogle ret rockede elementer, så som riffet, der starter ved 0:06 og gentages flere gange. Den guitarfigur, der ligger under vokalen i stykket ved 0:43 er ganske vist melodisk, men da stadig lidt rocket (stykket gentages også senere, og må vel betegnes som en slags omkvæd), og det samme stykke får rockboost da guitaren simplificeres ved 2:55 (under saxofonsoloen og efterfølgende omkvæd).

Hovedriffet i "Gone in the Blink of an Eye", der starter ved 0:20 er da også ret rocket og det er guitarfiguren i verset ved 0:40 også. Der er ganske vist tale om en lidt mere funky og groovy tilgang, som jeg også nævner i anmeldelsen. Og omkvædet ved 1:23 er da uden tvivl hentet fra rockmusikkens univers. Både vers og omkvæd gentages flere gange i løbet af nummeret.

"The Great Reward" er der heller ikke så meget rock over, måske bortset fra leadguitaren hen mod slutningen.

Jeg synes, at der er masser af rockelementer på denne plade - om det så er rocket nok til den enkeltes musiksmag er noget, jeg ikke kan gøre noget ved; det er jo en subjektiv sag. Men jeg synes helt bestemt, at "Artificial" kvalificerer som progressiv rock. En del af det, som progressiv rock går ud på, er genrenedbrydelse, så derfor vil man tit finde ikke-rock elementer i progressiv rock (tag f.eks. "In The Court of the Crimson King", der tæller som et af de vigtigste prog rock albums nogensinde - der er det jo nærmest kun "20th Century Schizoid Man" der kan siges at være egentligt rock (eller snarere jazz-rock), og resten af numrene er jo ikke særligt rockede, og alligevel betegnes albummet som et prog rock album. Faktisk synes jeg, at "Artificial" er et ret typisk prog rock-album, og sammenligning med "In the Court of the Crimson King" og mange andre klassiske prog rock-albums, så er "Artificial" faktisk en del mere rocket, synes jeg.

Jeg vil også pointere, at jeg har skrevet, at hvis man ikke er interesseret i progressiv rock, skal man ikke bruge til på Unitopias "Artificial", så folk er altså blevet advaret. Og jeg melder også klart ud fra starten, at albummet ikke er metal, og at det nok er irrelevant for de fleste brugere her.

Så er "Artificial" prog rock? IMO ja. Er "Artificial" rock? IMO ja. Er "Artificial" metal? IMO nej.

TFS

Indlæg: 32

Det giver jo straks mere

Det giver jo straks mere mening uden de tre sidste numer, så er vi jo oppe på en rock % nærmere de 70 istedet for knap halvdelen. Jeg har lyttet til skiven med dine kommentarer i baghovedet og jeg kan klart se hvad du mener. Jeg er ikke nødvendigvis enig, men nu står anmeldelsen som langt mere relevant for mig.

Så tak for det :)