Trial  - Motherless

Motherless

Genrer:Power metal, Heavy Metal

Første udgivelse under nyt navn

Trial er et opkommende, svensk band, der allerede har to plader på bagen. Motherless er dog deres første plade under navnet Trial (swe), der skal skille dem fra andre bands af samme navn. De to forrige albums falder let i ét med alle de andre powerplader, der udgives for tiden. Trial (swe)s nye branding rammer derfor ikke kun navnet, men også musikken på den første plade under det nye navn. Hvad er så den nye grund til, at det nye Trial (swe) skal have et lyt?

Alternative melodier på klassisk power-vokal

Motherless distinkterer sig tydeligt fra de tidligere albums. Lydkvaliteten har fået en opgradering, og produktionen er mere tight. Den klassiske, højtideligt episke powermetal-vibe, der går igen på utroligt mange albums for tiden, er blevet skrottet til fordel for et fokus på Trial (swe)s mere mystiske stil. En kirkehøjtidelig mystik, der på den ene side låner melodisk stil fra bands som King Diamond, men stadig har lyden fast forankret i power-rødderne. Dette er bestemt skridt i den rigtige retning.

Dog er der stadig nogle ting, der umuliggør en plads blandt powergenrens pionerer. Vokalen lyder, på trods af de lidt anderledes melodier, som en triviel, småskinger powervokal. Sådan en af dem, der låner lidt af Dickinsons storhed, men mangler kraften og afrundetheden for på nogen måde at komme i nærheden. For dedikerede powerfans er det måske godt nok, men når så mange bands forsøger sig med samme vokal, skal den mestres for at skinne gennem. Og her mangler Trial (swe) stadig et karakteristika.

Endnu et powermetal-band i mængden

På trods af nogle middelmådigheder er der flere gode numre på albummet, der med deres skiftende rytmik og fængende melodier bestemt skal høres. Ingen sange med klassikerpotentiale, men på samme måde som Artillery gav thrashmetallen et skud mystik, indeholder Motherless en lidt anderledes tilgang til power-melodier, men med den samme lyd som mange andre bands. Denne stil får fuldt udløb på ”In Empyrean Labour” og kan også høres i resten af sangene. Pladen ender i midten på 5/10 kranier. Ingen dårlig score for et nyt band, der ikke er et vidunderbarn.

1. Motherless
  2. In Empyrean Labour
  3. Cold Comes The Night