Sticky Boys - This is Rock'n'Roll

This is Rock'n'Roll

Genre:Rock'n'roll

This Is Rock 'n' Roll hedder debut-skiven fra franske The Sticky Boys. Og, tja, det kan de da have ret i, må man sige.

Skiven byder nemlig på rendyrket gammeldags hard rock med masser af inspiration fra specielt AC/DC. Den franske trio lægger slet ikke skjul på, at de er meget glade for brødrene Young & co. Dette tilkendegives allerede i starten på åbningsnummeret "This Is Rock 'n 'Roll", some kunne være taget fra hvilken som helst AC/DC-plade fra Bon Scott-tiden. Og "Rock 'n 'Roll Nation", "Bang That Head", "Miss Saturday Night" og "Night Rocker" samt den lidt tungere boogie-rocker "The World Don't Go Round" bygger på nogle meget AC/DC-agtige guitar riffs. "Great Big Dynamite" og "Fat Boys Charlie" er måske lidt mere ovre i noget eksplosivt punk-inspireret metal, mens "Girls in the City" og "Big Thrill" har et lille snert af Mötley Crüe i sig, og "The Way to Rock 'n' Roll" lyder lidt som Rolling Stones på steroider. AC/DC-inspirationen forsvinder dog aldrig helt, og specielt i mange af omkvædene kan man finde referencer til de australske legender. Tag for eksempel "The Way to Rock 'n' Roll", hvis omkvæd - uden at være helt rip-off - minder meget om omkvædet i "High Voltage", og der er også et "Thunderstruck"-agtigt ah-åh-ah-åh i mellemstykket.

Guitarsoloerne er på bedste Anglus Young-vis boogie- og blues-inspirerede og passer selvsagt udmærket til musikken. I vokalen adskiller The Sticky Boys sig fra AC/DC. Hvor Bon Scott havde en næsvis gadedrengestemme, og Brian Johnsons leverer sin unikke skrigende vokal, så er Alex Kourelis fra The Sticky Boys' stemme meget mere rå og punket i det, og det synes jeg egentligt er ganske passende.

This Is Rock 'n' Roll lever bestemt op til sin titel, og det er et udmærket album at rocke ud til, hvis man skal have noget lige-ud-ad-landevejen hard rock. Det er dog på ingen måde originalt, og heller ikke på samme niveau som AC/DC. Alligevel synes jeg, at, hvis man skal efterligne AC/DC, så er rendyrkede rockbands som Bullet og The Sticky Boys meget mere vellykkede end den mere kiksede blanding af AC/DC-rock og dødsmetal, som bands som Debauchery står for. Så, skiven her kan anbefales som soundtrack til hvilken som helst rock 'n' roll grillfest, for The Sticky Boys leverer good old fashioned fun hard rock 'n' roll.

1. This Is Rock'n'Roll
  2. Rock'n'Roll Nation
  3. Bang That Head