Standing Ovation - The Antikythera Mechanism

The Antikythera Mechanism

Genrer:Prog metal, Rock

Standing Ovation er ude med et ekstremt progressivt debutalbum.

Standing Ovation er et finsk progressivt metal band fra Espoo, Finland. The Antikythera Mechanism er deres debutalbum, og sidste år udgav de Scars Suit Me, en demo. Progressivt er det, om end det ikke er den slags prog man oftest hører. Hvorvidt man synes det er velfungerende tror jeg er meget individuelt, men personligt er jeg ikke ovenud begejstret.

Instrumentalt er Standing Ovation på ganske sikker grund, og jeg synes ikke at de fremstår som nybegyndere. Produktionen er også medvirkende til at ingen af instrumenterne går tabt i alt det uorden, som der til tider kan være. Det er sjældent særlig melodisk, med undtagelse af enkelte passager, og så lige nummeret "Hey Ho!". Stilen er meget progressiv og varierer til tider så meget i tempo og nye elementer, at det bliver en smule forvirrende.

Forsangeren i Standing Ovation, Jouni Partanan, lyder i enkelte af sangene uhyggeligt meget som SOADs Serj Tankian. Især føromtalte "Hey Ho!" og "I Have Superhuman Powers" illustrerer meget godt dette. Dog synes jeg at hans vokal til tider er en smule skrøbelig, især når han skal synge stille, som fx i "Travesty". Generelt minder Standing Ovations musik faktisk voldsomt meget om noget, SOAD kunne have lavet – og det er ikke nødvendigvis negativt.

Standing Ovations The Antikythera Mechanism er ikke et album jeg bryder mig synderligt om, men jeg tror at det bunder i at dette album er så eksperimenterende som det er. Jeg vil ikke få det til at fremstå som en dårlig ting at eksperimentere, for det er der virkelig uendeligt mange bands der burde gøre noget mere. At Standing Ovation så måske gør det lidt overdrevet tyder blot på at de har viljen til at skabe, og ikke blot finde et sejt band de kan efterligne. Jeg tror på at de har potentialet, og jeg vil se frem til at deres andet album engang bliver udgivet.

Du kan her lytte med på The Antikythera Mechanism Pt. 1, sammen med nogle klip fra studiet:

1. Scatter
  2. Escapade