Sinnery - A Feast of Fools

A Feast of Fools

Genre:Thrash metal

I de gode gamle dage blev koncertplakater lavet på en kopimaskine. Efter man havde taget en kopi af en kopi af en kopi, blev resultatet noget mere upræcist, rodet og bare ikke lige så godt. Præcis det samme er situationen med A Feast of Fools: en tynd kopi af originalerne.

Legacy

A Feast of Fools er Sinnerys første fuldlængdealbum. Sinnery består af fire israelske drenge, der spiller thrash-metal, og de har tydeligvis lyttet meget til, hvordan dette blev gjort i Californien i 80’erne. Albummet skydes i gang med en intro, der ikke bare er inspireret, men en direkte kopi af Metallicas intro til deres debutalbum Kill ’Em All, hvor sangen ”Hit the Lights” bliver skudt i gang med taktfast larm på trommer, guitar og bas. På nøjagtig samme vis bliver A Feast of Fools skudt i gang med åbneren ”Revolutions for Nothing”. Og allerede dér, 3-4 sekunder inde i albummet, bliver det tydeligt, at dette album ikke er på niveau med ambitionerne. Det bliver bare ikke leveret med samme intensitet, aggressivitet og gejst, som det gjorde dengang i 1982.

So Far, So Good…

Fascinationen af Bay Area-scenen er tydelig hele vejen igennem albummet. Riffene er klassiske californiske thrash-riffs. Nogle gange lidt for klassiske, da guitaristen øjensynligt flere steder har glemt at skrive nye riffs, så det, han spiller, lyder som en jamsession over Megadeth, Metallica, Testament og Exodus. Vokalen afveksler dog meget fra 80’er-scenen. Forsanger Alon Karnielis sangtekniske stil er mere brølende og dyb, som man møder den i den lettere groove-metal og på hardcore-scenen.

Albummet er svøbt i uhyggelig karneval-stemning – sådan lidt a la ”King Diamond læser Alice i Eventyrland under 2. verdenskrig”. Det lykkedes i større og mindre grad. Faktisk lykkedes det bedst med albumcoveret, der forestiller Den Gale Hattemager i et blodigt te-selskab i en dyster skov med en flok Donnie Darko-lignende menneske-/dyr-hybrider i jakkesæt, alt imens The Pale Man fra Pans Labyrint sidder og leger gemmeleg bag spisebordet. Mindre vellykket bliver det med de lettere søgte lydeffekter, såsom uvejr, fuglelyde, strygeorkestre og skudsalver.

Produktionen er heller ikke imponerende. Specielt baslyden har fået en pseudo-prog-jazz’et prutlyd – på den ufede måde. Vokalen varierer mellem acceptabel lyd og decideret dårlig. Specielt i føromtalte åbner, hvor en kvindelig vokal er lagt som baggrund i det sidste omkvæd – et forsøg, der resulterer i tå-krumning og trækninger i det ene øje. Numrene er for lange. Flere kommer op over 6 minutter, hvilket er meget langt for den punkede thrash. Specielt, hvis sangen ikke indeholder mere end 2 forskellige riffs.

No Life 'til Leather

Den israelske metalscene er en relativt ny scene, der stadig udvikler sig meget. Og lad os håbe, at Sinnery ligeledes kun er i sin spæde udvikling. For ambitionen om at lave 80’er-thrash med uhyggelig karnevalstemning er yderst sympatisk. Ambitionen for Sinnery bliver dog desværre ikke indfriet på A Feast of Fools. Men hey – det er jo stadig thrash!

1. Revolutions for Nothing (H.A.C)
  2. Built to Kill
  3. Magic Bullet