SIC - Figthers They Bleed

Figthers They Bleed

Genrer:Thrash metal, Hardcore

Figthers They Bleed er det færøske SIC’s andet album. SIC spiller, hvad de selv betegner som death/ trash med et moderne, groovy snit. Umiddelbart er SIC det eneste færøske metal band jeg kender udover Tyr, men disse bands minder på ingen måde om hinanden. Hvor Tyr spiller folk metal inspireret af vore nordiske forfædres gøren og laden, sprænger SIC trommehinderne med hvad jeg vil betegne som tonser tung metal.

Fra første færd banker Figthers They Bleed ud af højtalerne, med en virkelig velpoleret og lækker lyd. Der er alt fra fede guitar riffs, lækre trommepassager og en herlig brutal vokal. SIC formår at trække elementer ind i numrene fra genre som trash, death og groovymetal. Dette har bands før SIC forsøgt med et dårligt resultat til følge, men SIC forstår at bygge numre op, som aldrig bliver rodet eller kaotiske. Man keder sig på intet tidspunkt på første halvdel af pladen, for SIC kører derudaf uden nåde, og det gør de til nærmest perfektion.

Jeg må så i den forbindelse sige, at hvor første halvdel af pladen er virkelig lækker, halter anden halvdel en del efter. Ikke at resten af pladen er dårlig. SIC kører videre i samme stil, men det er for mig det der trækker ned. Hvor første del af pladen overrasker mig positivt, hvad angår idéer og lækre kompositioner, bliver anden halvdel hurtig triviel og kedelig. På mig virker det som om, at bandet på første del af pladen har arbejdet en hvis del ud af bukserne, for virkelig at skabe en lækker lyd. Herefter har man så ellers sat sig godt til rette, og så kørt efter samme recept på resten af pladen, uden at komme ud med den samme energi som på første del. Dette synes jeg er synd, for SIC har virkelig evnerne til at skabe en plade som i den grad kunne blive en favorit. I stedet ender man med et album, hvor første del er virkelig fedt, men hvor resten hurtigt bliver trivielt og kedeligt.

Når det er sagt er Fighters They Bleed et virkeligt fedt album. Efter at have hørt denne plade, vil jeg helt klart selv tjekke SIC’s første album Pandemonium ud. Der er ingen tvivl om, at når de vil, skaber SIC metal som jeg synes er man sjældent høre i dene genre. Jeg ser frem til de næste albums fra bandets side, for hvis de formår at udvikle stilen som på første del af Fighters They Bleed, er en helt klar favorit født.