Ashes Of Sorrow

Genre:Death metal
Antal numre:6

Brugervurdering: 1/10 baseret på 1 stemme.

Første full-length fra danske Shadowspawn er en fremragende opfølger til sidste års superdebut.

Ingen skuffelser fra Shadowspawn

Danske Shadowspawn forstår at arbejde hurtigt og smede, mens jernet er varmt. De blev dannet i 2012, og sidste år fik vi den fremragende og lovende EP Promo 14. Nu er de så allerede klar med deres debutalbum Ashes of Sorrow, der absolut ikke skuffer.

Gennemarbejdet og dynamisk

For kun ti måneder siden havde undertegnede æren af at anmelde Shadowspawns Promo 14. Med en flot blanding af melodiske, dynamiske og velkomponerede numre, scorede skiven otte flotte kranier, og jeg lovede mig selv at holde godt øje med dette lovende band i fremtiden. Nu er første "rigtige" skive så landet, og drengene fortsætter den imponerende stil og det forrygende drive.

Med udgangspunkt i klassisk death metal tilsat en masse thrash og old school death, formår Shadowspawn, endnu en gang at komponere numre, der både lyder godt og udføres på et højt teknisk niveau. Præcis som på forgængeren har Shadowspawn en masse forskelligt ammunition i heavy-bøssen. Hvor mange bands bare ville skyde vildt omkring sig bare for at buldre mest muligt, så er det tydeligt på Ashes of Sorrow, at vi her har med et band at gøre, der nøje overvejer hvert eneste skud og rammer plet næsten hver eneste gang. Her er ingen tilfældige brag blot for bragets skyld. Derimod er det flot gennemarbejdet materiale, der viser hvor mange af spillets facetter Shadowspawn mestrer til noget nær perfektion - hvad enten vi taler riffs, fills, dynamik eller breaks, så sidder det meste lige i skabet.

Ashes of Sorrow har kun seks skæringer. Åbneren ”Mind Shut Down” sparker pladen fedt igang. Næste nummer ”Life is the Way You Die” er skivens svage punkt, da den lyder alt for meget som åbningsnummeret og er en smule anonymt, men derfra stikker Shadowspawn af, og ser sig ikke tilbage. Især tredje skæring ”Hellavation” er fuldstændig sublimt og tåler mange gentagelser!

Snyd ikke dig selv for Shadowspawn

Deres lovende EP fra sidste år var ikke blot en enlig svale. Shadowspawn lykkes med at holde det høje niveau på fin vis, og selvom der stadig er plads til forbedringer her og der, er det en fornøjelse at lytte til Ashes of Sorrow. Med fare for at gentage mig selv igen igen, så må jeg tilføje:

Hold øje med Shadowspawn!

1. 1.
  2. Mind Shut Down