Sabbath Assembly - Sabbath Assembly

Sabbath Assembly

Genre:Psychedelic Rock

Mørket sænker sig

Så hvad er det vi har gang i her?

Rookie-anmelderen skal da have Sabbath Assembly; FEDT! Det lyder dælme til at være en rimelig nem første gang, men rookien tog fejl. Fejl på den måde, at der her er tale om en speciel udgivelse. En udgivelse, man skal give sig tid til at lytte til!

Kort sagt om Sabbath Assembly; Siden 2009 har sangene omhandlet salmer fra en religiøs sekt kaldet The Process Church of the Final Judgment, der huserede i 60 & 70’erne. I dag tæller bandet 5 medlemmer, hvor trommeslager David Christian er the brainchild bag projektet. Men på dette femte udspil gøres der et forsøg på at frigive sig fra tidligere tema, for så at udforske egne kreationer. De mørke og dystre tekster er der fortsat, og hvis man søger efter svar på, hvem de er svarer de; ”We are co-conspirators, vagabonds, and partners in crime. We cast sonic spells of misery and woe”.

Hvis du spørger Lord Allmighty Google, får man mange meninger om stilen. Men der er ingen tvivl om, at Sabbath Assembly bevæger sig indenfor psychedelic rock, ikke mindst på skiven her.

En rejse tager form, men hvilken? Og skal du med?

Her er tale om ni numre, der tager lytteren med på en rejse, destination ukendt! Men når den ni sanges rejse er ovre, vil du sidde tilbage og tænke; hvad har jeg lige lyttet til? Og så vil du starte forfra! Det ene nummer udfordrer det næste i at tage magten som det mest fængende på skiven. Her er ikke bare den samme opbygning, du hører gang på gang. Der sker hele tiden noget, men man bliver hooked! Det er catchy som bare pokker og jeg endte da også med spille en ond luftspade op til flere gange! Omvendt når du også gevaldigt ned i tempo, som i sangen ”Only You”  og albummet slutter da også af på smukkeste vis med en sjæler. Du bør høre ”Confessing A Murder”, ” Sharp Edge of the Earth” og ”Ave Santanas”, hvis du har brug for at danne dig et hurtigt overblik over hvad det er for noget ,du har smidt i afspilleren.

Du får riffs der giver enhver guitarelsker bløde knæ og et sublimt trommespil, der tilsammen giver musikken høj kvalitet. Oveni tilføjer Jamie Myers stemme en kant til musikken, der fremhæver det mørke univers teksterne bevæger sig i. Og det er vel og mærke på den positive side. Jeg var bestemt ikke solgt ved første gennemlytning, men det skal have tid til at folde sig ud. For umiddelbart kan det netop fremstå som noget spøjst musik hvis man slet ikke, som jeg, var bekendt med Sabbath Assembly.

Lyt, lyt og så køb’ da!

Med albummet her har Sabbath Assembly taget et absolut kæmpeskridt i den retning, jeg så absolut mener de bør og skal have. Du får psychedelic rock pakket ind i et univers, der er finurligt men fedt. Som det eneste ankepunkt ville jeg dog ønske, der var en anelse mindre twist og drejninger i sangenes opbygning,. Men en ting er helt sikkert; snyd dig ikke selv for denne upolerede perle.  8/10 Kranier

1. Risen From Below
  2. Confessing a Murder
  3. Burn Me, I Thirst for Fire