Perzonal War - Captive Breeding

Captive Breeding

Genrer:Thrash metal, Power metal
Antal numre:13

Der er måske ikke så mange herhjemme, der kender til Perzonal War, men bag det lidt spøjse navn gemmer der sig et tysk thrash metal-band, der har været i gang siden 90erne.

Musikken på Captive Breeding, som er bandets syvende album, har måske forståeligt nok rødder i 90ernes groove-baserede moderne thrash metal, men oven i de tunge grooves er der smidt masser af melodi - til tider grænsende til at være power-thrash (og nogle gange med, tør man sige det, nu metal tendenser). Der bydes således på melodiske omkvæd, der dukker op side om side med både tunge og mere aggressive passager. Til tider kan Perzonal Wars musik godt minde lidt om melodød, hvilket blandt andet høres i "The Cocoon" og "Regression of the Art", mens den mere ballade-orienterede "The Last Day" nærmest har et snert af alternativ metal over sig, og "Lost" er en groove-fest uden lige. Groove er i centrum, og der er bestemt tale om en opdateret version af 90ernes thrash metal, men et tilsat element er brugen af melodiske guitarleads, som dukker op i næsten hvert eneste nummer.

Der er måske ikke tale om verdens mest originale musik, men tyskerne kan da deres kram som både musikere og sangskrivere. Deres performance er knivskarp, og de mange stærke riffs leveres med stor præcision, mens guitarsoloerne er avancerede og bevidner høj teknisk kunnen. Vokalen passer fint til musikken, da Metti Zimmers stemme lyder som en mellemting mellem James Hetfield og Phil Anselmo - måske ikke den mest revsende sangstil, men den passer da til musikken.

Produktionen er poleret og veldefineret, og dette er en fordel, synes jeg, i metalmusik, der er groovebaseret, for så kan man virkeligt høre, og værdsætte, den mekaniske præcision som groovesne leveres med.

Er man til 90er-agtig moderne thrash metal med fokus på groove henad Pantera, Invocator og Machine Head, så bør Perzonal Wars Captive Breeding også være guf for en. Det er ganske vist ikke verdens mest originale plade, og den går også hen og bliver lidt monoton til tider (dog hjælper den melodiske tilgang en del på dette), men det er bestemt en skive, der godt kan tåle at blive hørt en masse gange.

Tracklist:
1. Regression Of The Art
2. Tongues Of Cleavage