Old Man Wizard - Blame It All On Sorcery

Blame It All On Sorcery

Genrer:Prog rock, Heavy Metal

5 års ventetid

Old Man Wizard er en progressiv rock-trio, fra det sydlige Californien. Bandet består af Francis Robert på guitar og vokal, André Beller på bas og Chris Calabio på trommer. De blev dannet i 2011 og har siden da udgivet albummet Unfavourable i 2013. De lidt skarpere læsere vil dermed kunne se, at det er fem år siden, at man sidst hørte noget fra bandet. Det ændrer sig dog nu, da de er ude med albummet Blame It All on Sorcery.  Men hvad kan man så regne med efter disse år, og hvilket lydbillede er det mon, der nu skal ramme vores ører her på denne udgivelse?

Tunge samt stille elementer…

Når man kigger på både bandets og pladens navn, har man allerede dannet lidt dannet sig et billede af, hvordan musikken lyder. Jeg kan sige, at mine forventninger til pladen i hvert fald har ramt rimeligt rigtigt. Bandet drager kraftig inspiration fra starthalvfjerdsernes progressive rock-navne. Det er ærligt talt rigtig forfriskende at lytte til, da de også formår at levere sangene i en ret høj kvalitet, hvilket ikke altid er en garanti, når nyere bands forsøger at lyde som deres store idoler. Det er dog heller ikke, fordi pladen er et komplet rip-off af tidligere bands’ gode idéer. Nej, Old Man Wizard formår skam også at sætte deres eget præg på musikken. Dette høres særligt ved brugen af mere distortede guitarer samt et til tider mere simpelt akkordvalg. Dette giver musikken et lille tvist af Black Sabbath, hvilket bestemt heller ikke er dårligt! Der er dog tidspunkter, hvor vi får elementer af hårdere metal genrer som eksempelvis i introen til “Innocent Hands”, hvor vi næsten bevæger os ud i noget, der kunne minde om black metal.

Albummet har også flere særligt smukke, stille øjeblikke, som jeg vil mene, er noget af det, der fungerer bedst. Her vil jeg gerne fremhæve den enormt vellydende “Never Leave”, der nok må være min personlige favorit fra albummet. Dette nummer bærer også præg af lidt nyere progressive kunstnere som eksempelvis Opeth (som de lyder på de nye, mere stille albums) og Porcupine Tree. Vi bliver også budt på mere skæve rytmer i f. eks “Cosmo”, der også besidder et enormt catchy omkvæd samt et virkeligt fedt trommespil. Albummet er dog desværre ikke synderligt fedt produceret, og særligt bassen har en lettere irriterende klang over sig.

Det fungerer super fedt sammen!

Blame It All on Sorcery formår altså at forene de klassiske elementer fra start halvfjerdsernes progressive navne som King Crimson med nyere navne som Opeth og Porcupine Tree. Derudover tilsætter de i nogle af sangene en tungere guitar, der også drager inspiration fra dengang, heavyrocken var spæd. Ikke alle sange er helt lige stærke, men der er klart en del fedt at komme efter, og bandet viser da også potentiale for fremtiden. Jeg vil se frem til næste plade og håbe, at der går lidt mindre end fem år denne gang!

1. Beginnings and Happenstance
  2. Sorcerer
  3. The Blind Prince