Neige Éternelle - Neige Éternelle

Neige Éternelle

Genre:Black metal

Neige Éternelles debutalbum er udkommet, og det er en black-udgivelse du endelig ikke må overse!

Neige Éternelle er navnet på et ganske ungt black metal band fra Canada, og deres nyligt udkomne album af samme navn er deres debut. Dog har de udgivet en (meget anbefalelsesværdig) demo i 2010, Forêt Nord-Côtiére, og foruden den et livealbum i starten af året. Med Neige Éternelle har de dog én gang for alle virkelig fået fodfæste på den canadiske black metal-scene – og bestemt ikke uden grund.

De lyriske temaer omhandler patriotisme, had, sorg og naturen, hvilket alle hver især er meget stærke emner, der bør fortolkes påpasseligt, med mindre man ønsker at blive dømt som et politisk ukorrekt band, og ikke som at man – i tilfældet med patriotismen, som er et tilbagevendende emne på Neige Éternelle - blot viser stolthed. Dog er al lyrikken skrevet på fransk, og selvom det normalt æder min sjæl at lytte til fransk, er jeg i dette tilfælde lidt sur over at jeg ikke forstår sproget.

Heldigvis er det jo sjældent lyrikken, der er albummets essens, og som hos så mange andre bands der bevæger sig inden for subgenrer af black metal, er det atmosfæren, der er i centrum. Og hvis der er noget der fortjener at blive nævnt ved Neige Éternelle er det helt bestemt atmosfæren. Dette album er en 40 minutters lang vandring i frostklædte canadiske skove, og hvis man er i stand til at åbne sig for det her, så overvældes man undervejs af både rendyrket melankoli, stolthed og den atmosfæriske skønhed. Produktionen er virkelig beskidt og rå, men klæder musikken, og jeg kan ikke forestille mig noget mere velvalgt. Alt i alt formår Neige Éternelle virkelig at lade alt gå op i en højere enhed på dette album, og jeg er virkelig imponeret.

Neige Éternelle indeholder nogenlunde alt det, jeg mener er essentielt for et godt, gennemført black-album, og alligevel formår de at skille sig ud fra mængden af bands der bare "gør det godt nok". Når dette album kun er Neige Éternelles debutalbum, vil jeg vove at påstå, at disse fire canadiere kan nå langt, og om ikke andet gøre Canadas black metal scenes gennemsnitlige kvalitet bedre, end den allerede er. Det er svært at finde andet musik, der indeholder så meget sjæl som Neige Éternelle gør.

Trackliste 01. Cri de Guerre 02. Fier Patriote 03. Vent de Puissance 04. L’appel de la Mort 05. Comme une Charogne 06. Plus les Jours S’avancent 07. Triste Pensée 08. Pluie de Couteaux

Herunder kan du høre “L’appel de la Mort":