My Soliloquy  - The Interpreter

The Interpreter

Genre:Prog metal

Guitaristen fra Threshold spøger i nyt, engelsk prog-band, der nu sender deres debut på gaden.

My Soliloquy spiller progressiv metal og kommer fra England. De beskriver selv deres genre som "quirky prog", og det kan jeg umiddelbart kun give dem ret i. Deres guitarist og forsanger Peter Morten kender vi også fra det progressive metalband Threshold. The Interpreter er My Soliloquys debutalbum, på trods af at de har udgivet yderligere nogle ting inden dette.

The Interpreter byder på noget lettere episk progressiv metal – og med progressiv mener jeg virkelig progressiv. Genremæssigt er det utrolig gennemført, og hvert et minut i albummets otte sange virker helt igennem velovervejet. Dog er albummet ikke altid lige tungt, og noget af tiden nærmer det sig grænsen til progressiv rock – men hvis det ikke er noget, man lader sig afskrække af, så fungerer det faktisk meget godt. Men når det så er tungt, så er det virkelig vellykket. Et nummer, der er værd at nævne, er introen "Ascension Pending", der er fantastisk både mht. de episke elementer, hårdhed og især vokal.

For noget jeg virkelig er imponeret over, er vokalen. Vi kender den fra Threshold – han rangerer virkelig bredt og er i stand til at synge både kraftfyldt og melodisk samtidig. Et par stedet i løbet af The Interpreter kunne den godt minde lidt om en kontrolleret version af Serj Tankians – og det er et kompliment. Jeg får en fornemmelse af, at vokalen lidt er albummets essens, hvilket jeg tror de skal passe på med. Musikken er god, men det er snarere pga. dynamikken og de progressive elementer, end det er pga. et teknisk avanceret niveau.

Alt i alt er The Interpreter et virkelig godt album, og enkelte sange skiller sig især ud, heriblandt førnævnte intronummer samt "Inner Circles". Især af et debutalbum at være, skiller det sig ud af mængden af middelmådige prog metal bands.

Trackliste: 01. Ascension Pending 02. Flash Point 03. Corrosive De-Emphasis 04. Fractured 05. Six Seconds Grace 06. Dream in Extremis 07. Inner Circles 08. Star

Her kan du høre albumtraileren for The Interpreter: