My Reflection  - Dreamland Drowning

Dreamland Drowning

Officiel vurdering: 4/10

Gotisk kvindevokal smadrer et ellers hæderligt album

My Reflection er et melodisk metal band fra Finland, og Dreamland Drowning er første album fra bandet. Bandet startede i 2007, og nogle vil sige, at det er syv år for sent eftersom meget af skiven lyder som den goth, der blev spyttet ud af pladeselskaberne tilbage i start tusindet. Jeg ville dog på forhånd ikke skue hunden på hårene, men give My Reflection en chance for at bevise, at et band med stærkt symfoniske træk tilsat mand/ kvinde duet stadig har sin berettigelse i 2013. Jeg må dog sige, at det ikke lykkedes for My Reflection.

Rent musikalsk er Dreamland Drowning en ganske fin plade. Der er godt gang i riffsne, trommerne sætter en god bund, og i det hele taget er der gode breaks og symfoniske effekter at finde. Der hvor filmen knækker for mig, er brugen af en duetter mellem en clean kvindelig vokal og en growlende mandlig vokal, det som også kaldes beauty and the beast indenfor genren. Langt hen af vejen fungerer den mandelige vokal ganske godt, og især growlen fungerer fint, selvom den til tider bliver lidt for hardcore til at passe til musikken, hvilket bl.a. "Down to Rebirth" er et eksempel på. Hvis bandet havde holdt sig til en mandlig growl, havde My Reflection været en ganske glimrende skive, men den kvindelige vokal fylder alt for meget. Det skal dog siges, at den kvindelig vokal rent faktisk kan synge, og det uden østeuropæisk accent, hvilket trækker en anelse op.

Jeg vil råde My Reflection til udelukkende at fokuserer på en mandlig growl fremadrettet, og så kun bruge den kvindelig vokal sporadisk, da denne desværre er med til at ødelægge et ellers hæderligt album. Det melodiske passager og symfoniske effekter fungerer rigtig godt, men den goth inspirerede kvindevokal stjæler simpelthen fokus, og skader mere end den gavner. Uden den havde Dreamland Drowning fået en højere karakter end hvad tilfældet er.

Her er Let the Rain Come Down.

1. Dreamland Drowning
  2. Sweet Freedom