Morbosidad - Corona de Epidemia

Corona de Epidemia

Genre:Black metal

Officiel vurdering: 3/10

Satan i et ekkokammer

Det første, der slår mig, da Tomas Stench begynder at brøle, er den scene i Some Kind of Monster, hvor Torben Ulrich foreslår Lars og de andre, at de dropper en sang, fordi det lyder, som om James står og synger i et ekkokammer. Det er nemlig præcis sådan, at Tomas lyder på hele skiven. Det lyder, som om at han er blevet glemt nede i kælderen og nægter at komme ud, før Satan har overtaget verden.

Stagnation

Corona de Epidemia (Epidemiens krone) er Morbosidads femte album. Bandet har ellers eksisteret siden 1993, men tabet af to trommeslagere gør næppe noget godt for den kreative proces. Den oprindelige trommeslager, Yegros, sprængte sig selv i luften ved et uheld i 95, og den næste trommeslager, Goat Destroyer, faldt ud fra tredje sal i 2009. To ting, der, tragiske som de er, ellers skulle menes at være perfekte for et black metal-band. Men til trods for at bandet har eksisteret i 25 år, er der ikke sket ret meget. Der har ingen musikalsk udvikling været siden deres debut, Morbosidad. Det er præcis den samme slags proto-black metal, der så dagens lys tilbage i start-90’erne – dengang, hvor dødsmetallen delte sig i to, og black metallen opstod. Så set med de nostalgiske øjne er det vel et kærkomment og næsten hyggeligt gensyn. Problemet er bare, at hvor kærkommen nostalgi end kan være, så er Corona de Epidemia røvkedelig. Det er 32 minutter, du ikke får igen; det er 32 minutter af det samme riff, det samme beat og det samme ekkobrøl.

Der er ingen variation, ingen udvikling, ingen overraskelser – kun en stagneret lyd, der nægter at udvikle sig. Der er så mange bands, der har haft den samme lyd i 20-30 år eller har valgt at lyde som et black metal-band fra start-90’erne, og de gør det alle sammen meget bedre, end Morbosidad gør det. Så der er ingen grund overhovedet til, at man skulle træffe det bevidste valg, det er at sætte dem på anlægget. For hvis man vil have den lyd, de tilbyder, er der et overflødighedshorn af andre, bedre bands at vælge imellem. Det eneste, der virkeligt gør, at de skiller sig ud, er, at de synger på spansk, men takket være det faktum, at Tomas er totalt uforståelig, er det også totalt ligegyldigt.

Kedsommeligt makværk

At gennemhøre Corona de Epidemia er omtrent lige så spændende som at se græsset gro eller maling, der tørrer. Det, de tilbyder, er simpelthen ikke godt nok og er desuden blevet gjort så mange gange før. Så Tomas bør stoppe med at råbe, komme op af kælderen, og så bør han indkalde resten af bandet til et møde for at finde ud af, hvad pokker de egentligt vil som band. At lave en omgang kedsommeligt makværk, kan da ikke være noget, nogen drømmer om.

1. Muerte Suicidio
  2. Corona de Epidemia
  3. Cordero de Cristo