Max Pie - Eight Pieces - One World

Eight Pieces - One World

Genre:Prog metal

Bredspektret progressiv metal

Nogle vil måske kigge på coveret til Eight Pieces – One World og tænke, at man godt ved, hvad der kommer. Til det vil jeg vove at sige: Det tror jeg faktisk ikke, I gør…

Max Pie kommer fra Belgien og blev dannet i 2005. Oprindeligt var det et cover band, der spillede klassisk hard rock/metal i stil med Deep Purple og Whitesnake. Over tid udviklede bandet sig til et progressivt metal band. Eight Pieces – One World er bandets anden udgivelse.

Nu kan visse genrebeskrivelser være mindre egnede til egentlig at sige, hvad man har med at gøre, end andre. Progressiv metal er i min bog en af dem. Max Pie beskriver selv deres musik som: "Grandiose, loud and powerful, massively melodramatic with heroic choruses, soaring vocals, and mind-blowing instrumentation; Max Pie will appeal to fans of Rhapsody, Kamelot, Symphony X and such." Personligt tænker jeg, at i hvert fald ikke er så progressiv, så det skal skræmme andre væk – her er så afgjort også godter for fans af andre genre.

Det, jeg i første omgang fanges af, er guitarerne. Der diskes op med lækre riffs og soli en masse. Næsten alle sange kan fremhæves her, men jeg vil alligevel pege på "Cage of Sins" og "I’m In Love". Sidstnævnte er i øvrigt en overraskende velfungerende ballade-agtig sag. Den ene gang efter den anden bliver jeg imponeret om, hvorledes guitaren – og med den, resten af bandet – understøtter vokalen. Vokalen selv er kraftfuld og meget varieret. Det giver i den sammenhæng ikke megen mening at lave sammenligninger.

Max Pies musik fremstår – også genremæssigt – ganske kompleks. Der trækkes på mange inspirationer, og jeg tror, at man kan finde elementer fra ganske mange metal-genre. Generelt er musikken meget energisk med et aggressivt – og sine steder hurtigt – drive. Men samtidig er musikken melodisk på en godt balanceret måde. Instrumenterne er meget i fokus, og medlemmerne ved godt, hvordan man skal gribe den dersens musiceren an. Variationen er så stor, at når jeg prøver at beskrive den, så ser det ud som om, at Eight Pieces – One World ikke danner et hele. Men det gør den, så jeg vil holde mig til at sige, at pladen er så varieret, at den fastholder lytterens interesse.

Alt i alt har vi at gøre med otte numre som i en lille time holder lytteren massivt underholdt og imponeret. Og når tiden er gået, så kan man jo lige tage en omgang til… Eight Pieces – One World må være en af årets stærkeste udgivelser for fans af progressiv energisk metal!