Krossfire - Learning to Fly

Learning to Fly

Genrer:Power metal, Prog metal
Spilletid:47.52

Krossfire, der er et progressivt power metal bandet fra Bulgarien, udgiver den 28. januar 2012 deres debutalbum, ’Learning to Fly’. Albummet udkom til at starte med i foråret 2011, men da Pure Steel Records blev bandets pladeselskab, valgte de at trække det tilbage og finjustere nogle ting, for derefter at genudgive det her i starten af 2012 – og det er faktisk blevet ret vellykket.

Det rolige, instrumentale intronummer, ’Visions’, giver en følelse af stilhed før stormen. Lyden af kirkeklokker og fjerne, messende stemmer giver en falsk fornemmelse af tryghed, og det fungerer rigtig godt, at man ikke bliver smidt direkte ud i ond metal, men i stedet får en forsmag på, hvad der venter. Til gengæld bliver der startet hårdt ud med næste nummer, ’Warmaschine’. Forsanger Dimos vokal er gennemtrængende og sikker, og han kan få den virkelig højt op. Hver sang, på nær de to instrumentale numre, fortæller historier om glemte kongeriger, hellige krige, ulykkelig kærlighed og ære. Da de sidste toner fra den akustiske guitar i outronummeret ’The One’ døde ud, sad jeg tilbage med følelsen af at have hørt et 47 minutter langt eventyr med de klassiske power metal elementer tilsat, og ikke 10 individuelle numre.

’Learning to Fly’ er typisk power metal i alle henseender, og minder meget om Blind Guardian. Albummet som helhed er virkelig gennemført, og der er ikke noget at komme efter, hverken med hensyn til musikken eller vokalen. Dog synes jeg, efter at have hørt albummet igennem et par gange, at musikken passer lidt for godt som soundtrack til en fantasy film eller et MMORPG spil.

Generelt er albummet meget vellykket, og jeg har ikke nogen problemer med at have det sat på repeat en hel aften. Hvis du er til god, klassisk power metal og ikke har for mange kriterier til noget nyskabende eller noget der afviger fra genren, så bør du helt bestemt give Krossfires ’Learning to Fly’ en chance – det er det værd!